Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fng77
Jag tänkte bara höra så att alla är överens om att det ska vara 0,75 mm på vovlos orginaltändstift. Det är inte så att jag misstror någon, men en forum-medlem skrev att det skulle vara 0,75.

Dock står det i instruktionsboken att det ska vara 1,2 mm +-0,1 I haynesboken står det att det ska vara 0,7. Har vi någon expert som kan avgöra vilket som är rätt :D Nu har jag 0,75 mm.

Bilen jag har är en v40 T4 1998
Senast redigerad av 1 fng77, redigerad totalt 0 gånger.
av fng77
Det var då f**n! :D

Nu är det tredje gången jag måste ta upp stiften :-(O) Är du helt säker på detta nu? Jag orkar inte skruva ur dem igen.

Tack ska du ha för svaret!
av fng77
Ha, ha nu läste jag fel. Jag såg det jag inte ville se :D Nu fattar jag, 0,75 med turbo. Perfekt.

Det knepiga är att bilen är i vanliga fall lite svårstartad, det tar alltså ett tag innan den "tänder". När jag körde med 1,2 mm startade den direkt, därför trodde jag att det var rätt.

Nu när jag kör 0,75 mm är den lika svårstartad igen. Vad tyder det på? något annat som behöver bytas tro? Tändmoduler, kablar? Har du något tips?

Tack igen för att du tar dig tid att svara.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Enl Haynes så ska alla utan turbo förutom GDI ha 1,4mm elektrodavstånd.
GDI 0,8 mm
Turbomodeller 0,7mm
Sen står det också att det avstånd som anges är för Bosch-stift och att det kan skilja från olika tillverkare.
Jag beställde från Skruvat nyss och de var 0,7mm. Det var också Bosch som jag fick.

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]