Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Nu har problemet jag hade förra vintern kommit tillbaka.
När man startar bilen är allt normalt men efter någon minuts körning så blir gaspedalen trögare och trögare.
Tomgångsvarvet ökar i takt med att gaspedalen blir trögare och ligger sen på mellan 3-4500 rpm. Har dock varit uppe i 6500 rpm under vissa perioder. Ofta kan man "trampa" igenom trögheten och då känns den normal igen en liten stund men då kan det också hända att motorn rusar på maxvarv trots att man släpper gasen. Ibland är det dock så segt att det känns som att något ska gå sönder om man trampar hårdare.
Problemet uppstod i slutet av förra vintern när det var 0-10 minusgrader men försvann sen när det blev varmare. Nu har det återkommit efter att kylan gick från -20 till -5.
Stänger man av bilen och trycker ner pedalen så är det normalt motstånd. Startar man bilen direkt efter så är tomgången normal igen tills man börjar gasa.
Har kollat igenom trådarna och folk med tomgångsproblem blir ofta rekommenderade att smörja upp tomgångsmotorn alternativt göra rent spjällen, men jag ser inte riktigt hur det kan relateras till trög gaspedal då det inte är någon vajer som styr. Vet inte om farthållaren är ansluten till pedalen men den är iallafall inte aktiverad.
Problemet är uppenbarligen relaterat till fukt/kyla. Tänkte testa att stoppa i en kupevärmare i kupen och en i motorutrymmet över natten och se om det ger något resultat. Har tyvärr bara kallgarage.

Tacksam för svar om ni har några andra idéer.
Med vänliga hälsningar.
Mattias
maeic skrev:Gjorde rent spjällhuset enligt nedanstående länk. Tog 20 minuter och nu går den som en klocka igen.
http://volvospeed.com/vs_forum/index.ph ... 1996-2004/
Skönt att du klarade dig med att enbart rengöra spjällhuset. Jag (och många andra) har haft problem med gashäng, trög gas och skyhög tomgång. Det har berott på kolkanistern (hur konstigt det än låter). Du kan kika på följande tråd, om du skulle återfå problemen: http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=428298

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]