Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

min bror har en V40 -01 2,0T och nu när den stått parkerad i GBG så har framfjädern gått av och in i däcket så de oxå gick sönder... är detta vanligt??? enligt den noname verkstaden vi ringde så är detta vanligt på denna modellen när det blir så jäkla kallt som det är nu!! kan detta stämma ? jag har aldrig härt talas om detta...
Min förra s40 2.0t hade dom bytt fjädrar fram på, likaså min nuvarande t4 -03, båda två runt 10-11 tusen mil, så det är nog troligt. Varför är en bra fråga, kanske nån som vet? Ronnie
När blir ett fel vanligt?
på S40 vörekomer det, man jag skulle inte säga att det är vanligt.
på V70 förekommer det inte, där är det alltså ovanligt.

sen tror jag inte att fjädern kan åka in i däcket av sigsjälv, detta sker först när du kör bilen.
Vet inte personligen hur besiktningen ställer sig, men jag har haft 40 / 40mm på tidigare bilar och har aldrig varit något problem. Beror väl på fälg / däckprofil också hur hög /låg bilen blir.

När jag tänker efter, så har jag för mig (absolut inte säker) att under tillverkningsprocessen av fjädrarna till x40 serien blev någon produktionsmiss som sagt visar sig nu ett antal år / mil efteråt. Någonting med härdningen eller materialet, får inte riktigt ihop det med att övriga volvo modeller ej har problem med detta, men kanske kombination med framvagn / fjäderkvalitet spelar in.

Ska forska lite i detta, och se om man får fram något =)
Ronnie

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]