Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har sökt efter svar och när jag tror jag hittat något dyker nästa grej upp och jag blir helt snurrig igen, jag skriver upp mina förutsättningar, vad jag läst och mina problem här och hoppas någon kan hjälpa mig... Jag är fast besluten om att klara detta själv då jag nyss fått ett barn och pengar är inget som det finns gott om... och besiktningen är nu på onsdag. (Har ni bilder på delar jag behöver byta får ni gärna bifoga dem).

Jag har en Volvo V40 2.0 (16 Valve Turbo) 1998.

Min motorlampa lyser (Den som är en trekant med tre ben i - ser ut som propellerblad ungefär)
- har läst i instruktionsboken och det verkar vara något med motorelektroniken?!
Nu när jag har läst på forumet så verkar det kunna vara flera fel, jag spaltar upp dem har så jag kan få hjälp att solla bort det som inte är aktuellt och det som är mest troligt.
- Kan det vara lambdasonden?
- Kan det vara Magnetventilen? (Sitter den till höger framifrån sett på luftburken med massa slangar?)
- Kan det vara termostatgivare? (Var sitter den, och finns det en sån på min bil?)
- Kan det vara Temperaturgivaren? (Sitter också efter luftfiltret?)
- Kan det vara LMM (Luftmassefilter?), (Var sitter den och finns det en sån på min bil?)
- Läste också någonstans att någon bytt termostat och varningslampan slocknat - är det möjligt?
- Kan det också vara något fel med glykolblandningen eller slangarna till kylaren - är det ens möjligt heller?

Förutsättningarna jag har är:
- Att bilen står i varmgarage - inga isproppar kan då finnas någonstans.
- Bilen startar utan problem och går utan problem, känns inte som om någonting skulle vara fel.
- Jag har provat att lossa både + och - kablarna till batteriet över natten utan resultat.
- Jag har kontrollerat alla vätskenivåer och dessa ligger mellan min och max som de ska.
- Jag har kontrollerat alla säkringar och de är hela.

Sedan har jag även problem med värmen - eller jag tror jag har det iallafall...
Det kommer bara fisljummen luft in i kupén när jag kör, ibland är det lite kallare ändå.
Tittar jag på värmemätaren för motorn så ligger denna kanske 1-2mm över nedersta strecket på mätaren när jag kör, kommer inte ens i närheten av arbetstemperaturen - vad kan detta bero på? Jag märkte idag att när bilen fick stå helt still i några minuter så kom mätaren upp till nästan hälften där den ska vara (och varmluft kom in i kupén) men sjönk ner till botten efter bara 3km...
Det är väl inte meningen att man ska frysa ihjäl bara för att det är vinter, något fel måste det väl vara, det kan väl inte vara termostaten då väl?! (Har läst något om att man kan lägga en pappskiva framför kylaren men är detta helt okej, och allt man kan göra?)

Visst ja, gällande Lambdasonden. Har sett några inlägg på forumet om Biltemas del - att denna kanske inte funkar, vad jag kan se i deras katalog så finns det en Universal Titanium som ger 1-5V - denna ska funka om den som sitter på bilen har 4 kablar varav en är röd (I bilen sitter en med Röd, Gul, Grå, Svart) så vad jag förstår ska väl det funka?!
Det är en miljölampa, som talar om att någonting med avgasreningen är fel. Det är ganska vanligt att bilen går precis som vanligt när denna lyser. Den har ingenting med kylsystemet att göra och kan bero på säkert 30 olika saker. Allt från igensatt luftfilter till trasig lambdasond. Bäst är att läsa ut felkoder för det är ganska svårt att gissa felet (tex på volvo) eller köp en egen på tex biltema eller clas ohlsson. Tycker du inte ska byta delar om du inte är säker på vad som är fel.

Angående värmen så är det säkerligen termostaten som är dålig. Framifrån sett sitter den på motorns vänstra sida och det sitter en tunn slang till expkärlet och en tjock från kylaren på den.Sitter med 2 torx skruvar (T40), bara lossa, lyft huset och ersätt termostaten (kostar runt 100 spänn).
Kolla helt enkelt så du har tillräckligt med vatten och glykol i kylvätskebehållaren. Och temperatur mätaren man läser av kan väl inte vara en vanlig tempgiv pinne det måste väl ändå vara en digital???? För det är så på min 2,0T-98. Beträffande motorlampan går inte bilen som den ska varken på tomgång eller när du drar på ska du kolla upp det men annars hade jag väntat...
Bilen går som den ska, känner inga konstigheter varken när den står stilla eller när jag kör. Alla vätskor är kontrollerade och bilen står i varmgarage så inga isproppar borde vara möjliga.
Jag har "pinnen" som visas i panelen och den går upp till nästan hälften (arbetstemperatur) när bilen står stilla men när jag kör så dyker den till ca 1-2 millimeter ovanför nedesta strecket (värmen i kupen blir bättre när bilen står still och pinnen ligger nästan på hälften men dyker så det bara kommer kallluft när jag kör) - kan det verkligen vara termostaten då? ...är det inget annat fel eftersom motorn inte verkar bli varm (Kan det vara skadligt då och vad gör jag för rätta till det?)

Jag har iallafall fått tillbaka bilen från verkstaden nu och fått följande felkoder:
- Kod 314 (Kamaxelgivare)
- Kod 516 (AC - Kylfläktsrelä)
Det var allt de såg så är det någon som kan beskriva hur dessa ser ut och var de sitter samt hur man byter ut dem (Om man kan göra det själv?)
om termostaten inte fungerar så får du ingen värme i motorn=ingen värme i kupen.Om den inte stänger så kyls motorn ner snabbt då fartvinden kyler ner kylaren och kylvattnet cirkulerar hela tiden.
Hm, om kamaxelgivaren är dålig så borde bilen gå ojämt. Den läser ju av kamaxelns position och vet på så vis hur veven står så rätt tändstift antänds vid rätt tidpunkt.

Det är säkerligen termostaten. Du får tänka på att luften som går genom kylaren säkert är kring -20 grader nu. Termostatens uppgift är att reglera temperaturen så att rätt arbetstemperatur uppnås i motorn. Är termosatten dålig så får den svårare att reglera vilket mycket ofta resulterar i att den inte stänger tillräckligt. Skulle kunna vara luftbubblor i systemet också, skruva av locket efter att du kört bilen ett tag så brukar det jämna ut sig.

Givetvis är det skadligt att motorn inte har rätt temperatur. Bilen kan börja koka och din topppackning går sönder. Bilen kommer aldrig upp i temperatur och det bildas mycket slugde som täpper till kanaler i motorn vilket kan ge tickande lyftare som senare måste bytas.

Vad menar KristofferL med procent? Min färddator visar grader och den ligger på 85-87 grader vid normal körning.
Som någon skrev är det en miljölampa som lyser och med lite tur beror det på att din temostat är dålig och motorn ej kommer upp i temp vilket medför att katalysatorn får samma problem den blir inte varm nog och fungerar därför inte ordentligt.
Så byt temostat så får du upp motorn i temp och kanske löser det andra problemet på vägen.

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]