- tor 07 jan 2010, 21:39
#363124
Jag har sökt efter svar och när jag tror jag hittat något dyker nästa grej upp och jag blir helt snurrig igen, jag skriver upp mina förutsättningar, vad jag läst och mina problem här och hoppas någon kan hjälpa mig... Jag är fast besluten om att klara detta själv då jag nyss fått ett barn och pengar är inget som det finns gott om... och besiktningen är nu på onsdag. (Har ni bilder på delar jag behöver byta får ni gärna bifoga dem).
Jag har en Volvo V40 2.0 (16 Valve Turbo) 1998.
Min motorlampa lyser (Den som är en trekant med tre ben i - ser ut som propellerblad ungefär)
- har läst i instruktionsboken och det verkar vara något med motorelektroniken?!
Nu när jag har läst på forumet så verkar det kunna vara flera fel, jag spaltar upp dem har så jag kan få hjälp att solla bort det som inte är aktuellt och det som är mest troligt.
- Kan det vara lambdasonden?
- Kan det vara Magnetventilen? (Sitter den till höger framifrån sett på luftburken med massa slangar?)
- Kan det vara termostatgivare? (Var sitter den, och finns det en sån på min bil?)
- Kan det vara Temperaturgivaren? (Sitter också efter luftfiltret?)
- Kan det vara LMM (Luftmassefilter?), (Var sitter den och finns det en sån på min bil?)
- Läste också någonstans att någon bytt termostat och varningslampan slocknat - är det möjligt?
- Kan det också vara något fel med glykolblandningen eller slangarna till kylaren - är det ens möjligt heller?
Förutsättningarna jag har är:
- Att bilen står i varmgarage - inga isproppar kan då finnas någonstans.
- Bilen startar utan problem och går utan problem, känns inte som om någonting skulle vara fel.
- Jag har provat att lossa både + och - kablarna till batteriet över natten utan resultat.
- Jag har kontrollerat alla vätskenivåer och dessa ligger mellan min och max som de ska.
- Jag har kontrollerat alla säkringar och de är hela.
Sedan har jag även problem med värmen - eller jag tror jag har det iallafall...
Det kommer bara fisljummen luft in i kupén när jag kör, ibland är det lite kallare ändå.
Tittar jag på värmemätaren för motorn så ligger denna kanske 1-2mm över nedersta strecket på mätaren när jag kör, kommer inte ens i närheten av arbetstemperaturen - vad kan detta bero på? Jag märkte idag att när bilen fick stå helt still i några minuter så kom mätaren upp till nästan hälften där den ska vara (och varmluft kom in i kupén) men sjönk ner till botten efter bara 3km...
Det är väl inte meningen att man ska frysa ihjäl bara för att det är vinter, något fel måste det väl vara, det kan väl inte vara termostaten då väl?! (Har läst något om att man kan lägga en pappskiva framför kylaren men är detta helt okej, och allt man kan göra?)
Visst ja, gällande Lambdasonden. Har sett några inlägg på forumet om Biltemas del - att denna kanske inte funkar, vad jag kan se i deras katalog så finns det en Universal Titanium som ger 1-5V - denna ska funka om den som sitter på bilen har 4 kablar varav en är röd (I bilen sitter en med Röd, Gul, Grå, Svart) så vad jag förstår ska väl det funka?!
Jag har en Volvo V40 2.0 (16 Valve Turbo) 1998.
Min motorlampa lyser (Den som är en trekant med tre ben i - ser ut som propellerblad ungefär)
- har läst i instruktionsboken och det verkar vara något med motorelektroniken?!
Nu när jag har läst på forumet så verkar det kunna vara flera fel, jag spaltar upp dem har så jag kan få hjälp att solla bort det som inte är aktuellt och det som är mest troligt.
- Kan det vara lambdasonden?
- Kan det vara Magnetventilen? (Sitter den till höger framifrån sett på luftburken med massa slangar?)
- Kan det vara termostatgivare? (Var sitter den, och finns det en sån på min bil?)
- Kan det vara Temperaturgivaren? (Sitter också efter luftfiltret?)
- Kan det vara LMM (Luftmassefilter?), (Var sitter den och finns det en sån på min bil?)
- Läste också någonstans att någon bytt termostat och varningslampan slocknat - är det möjligt?
- Kan det också vara något fel med glykolblandningen eller slangarna till kylaren - är det ens möjligt heller?
Förutsättningarna jag har är:
- Att bilen står i varmgarage - inga isproppar kan då finnas någonstans.
- Bilen startar utan problem och går utan problem, känns inte som om någonting skulle vara fel.
- Jag har provat att lossa både + och - kablarna till batteriet över natten utan resultat.
- Jag har kontrollerat alla vätskenivåer och dessa ligger mellan min och max som de ska.
- Jag har kontrollerat alla säkringar och de är hela.
Sedan har jag även problem med värmen - eller jag tror jag har det iallafall...
Det kommer bara fisljummen luft in i kupén när jag kör, ibland är det lite kallare ändå.
Tittar jag på värmemätaren för motorn så ligger denna kanske 1-2mm över nedersta strecket på mätaren när jag kör, kommer inte ens i närheten av arbetstemperaturen - vad kan detta bero på? Jag märkte idag att när bilen fick stå helt still i några minuter så kom mätaren upp till nästan hälften där den ska vara (och varmluft kom in i kupén) men sjönk ner till botten efter bara 3km...
Det är väl inte meningen att man ska frysa ihjäl bara för att det är vinter, något fel måste det väl vara, det kan väl inte vara termostaten då väl?! (Har läst något om att man kan lägga en pappskiva framför kylaren men är detta helt okej, och allt man kan göra?)
Visst ja, gällande Lambdasonden. Har sett några inlägg på forumet om Biltemas del - att denna kanske inte funkar, vad jag kan se i deras katalog så finns det en Universal Titanium som ger 1-5V - denna ska funka om den som sitter på bilen har 4 kablar varav en är röd (I bilen sitter en med Röd, Gul, Grå, Svart) så vad jag förstår ska väl det funka?!