Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av agblad
#362709
Hej!

Jag har lite problem med min bil. Det är inget som hindrar mig från att köra och den går bra i motor/turbo och låda MEN det stör mig. Har precis köpt bilen och vill ha den i tipptopp. Är själv inte speciellt kunnig när det gäller bilar så jag är väldigt tacksam för rådgivning :)

Problem 1
Från motor kommer ett rasslande ljud, rasslet ökar i volym och hastighet vid gaspådrag. En väldigt bred fråga jag vet men kan inte specifera det närmare. Kan bero på? Brainstorma! :lol:

Problem 2
Ibland när den går på tomgång är den ostadig, samtidigt som motorlampan tänds så går varvtalet ner till 500 och snabbt upp igen till 800-900 och då släcks även lampan. Har läst att tomgångsmotorn då kan behöva en rengöring. Vad mer än tomgångsmotorn kan det bero på?

Problem 3
Det här skrämmer mig lite, piskade bilen rätt duktig en eftermiddag och drog med fart över ett "gupp" varpå tre lampor tänds; olja, batteri och motorlampa. Det här händer i en kurva så jag svänger samtidigt som jag kör över "guppet", i samma ögonblick som lamporna tänds tappar jag styrservon, jag hoppas iaf att det "bara" är det,
Men jag vet inte..
..började iaf leta efter en förklaring och hittade i bilmanualen att när batterilampan tänds drivs inte generatorn och det kan bero på att drivremmen är dåligt spänd. Då drar jag slutsatsen att när jag far över guppet hoppar remmen till en kort stund varpå jag tappar ström och därmed styrservo. Låter det rimligt eller bör jag gräva djupare i det här?

Hoppsan, blev nästan en halv roman :lol:
Tacksam för svar!
/Patrik
av Kojje
#362909
1.Värmesköld till katten som rasslar,lösa grenrörsbultar.
2.börja med att rengöra tomgångsmotorn se även över tändkablar.
3.Eletroniken är känslig på nya bilar slocknar varningslampor av sig själv efter ett tag (tror det är 50 testcyklar) och bilen känns och låter normalt är det inget du behöver oroa dig för.Om multiremmen är för dåligt spänd borde du höra detta då den borde slira vid tex. fuktig väderlek men känn på remmen och kontrollera även så den inte är för gammal och torr och att det finns sprickor gammalt gummi ger sämre fäste.
av agblad
#362966
Tack för svar Kojje!

Då kommer ett par följdfrågor :P

Vart hittar jag tomgångsmotor? När jag väl hittar den är det väl ganska lätt genomfört? Rengör med 5-56 och smörj med?

Värmeskölden, dra fast eller bytas? Är grenrörsbultar lätta att komma åt?

/Patrik
Användarvisningsbild
av Fisch
#363132
Under motorkåpan framför spjällhuset. Det är flera stycken som har problem med ojämn tomgång på forumet, gör en sökning.

I ditt fall kanske din tomgångmotor och kass, eftersom motorelektroniklampan tänds för att sedan släckas igen. Jag har samma fenomen på min 850.

Förmodligen får du kapa eller byta skölden. Grenrörsbultar kan vara lite klurigt.

Det låter inte från generatorn? Ett dåligt lager kvittrar en del.
av agblad
#363325
Hos en bilhandlare, och en ganska stor service är gjord vid 18.000 mil med kamremsbyte, byte av bromsar och olja och lite småkrafs! Nu står mätaren på 18.600 mil.

Tack för tipsen, ska se om jag kan få tillgång till riktigt garage i helgen så jag kan rengöra tomgångsmotorn. Därefter kommer jag lämna bilen till min Volvo-verkstad för en kontroll så jag vet vad som måste göras och så vidare, någon som har någon aning om vad det kostar?

/Patrik
av agblad
#363345
Det är knappt drygt en vecka sedan.
Vad står MRF-för? Vart kan man läsa om vad exakt som gäller vid sådana här fall?
Han står alltså skyldig att reparera detta? FÖr jag märkte inget när jag provkörde den och fick heller ingen information om det.

Tack!
av agblad
#363350
Googlade MRF-garanti och vet nu vad som gäller, blir dock lite orolig eftersom jag inte fått vare sig varudeklaration eller garantibevis.

Dock så skriver dem även om konsumentköpslagen, jag citerar:

Konsumentköplagen
Innehållet i denna garanti begränsar inte i något avseende konsumentens rätt att i stället för garantin åberopa konsumentköplagens regler. Enligt lagen svarar säljföretaget för fel som har funnits vid leveransen. Fel som upptäcks inom sex månader skall dock anses ha funnits vid leveransen, om inte säljföretaget kan visa annat eller detta är oförenlig med varans eller felets art. Det betyder att konsumentköplagen kan ge köparen ett skydd som inte tillförsäkras denne genom Trafiksäkerhetsgarantin för begagnade bilar. För fel som upptäcks mer än sex månader efter leveransen måste konsumenten göra sannolikt att felet har funnits vid leveransen. Konsumenten kan alltid reklamera ett fel inom tre år efter leveransen, om det görs inom två månader från upptäckten.

Är det jag eller han som måste ta reda på vilka felen är?

Patrik
av kire1111
#363667
En seriös bilhandlare har alltid med en Varudeklarationen och lämnar garanti. Låter inte som du köp hos nån trovärdig bilhandlare direkt, om det finns nån ??:-/. Läs vidare på http://www.konsumentverket.se klicka på bilar, där står allt. Hade en ford förut som några skojare byte kamremen på efter så rasslade det himla mycket i motorn, precis som du beskriver. De hade inte satt dit remen på rätt sätt. Rena turen att jag lämnade in skiten på ford. Sen att massa varningslampor som tänds och släcks låter inte så himla bra, luktar elfel. Skulle jag haft dessa fel efter en vecka skulle jag iallafall åkt tillbaka till firman och kräva att de kollar vad som är fel och lagar felen.
hoppas det löser sig

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]