Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenix!

Funderar på att göra säkrare omkörningar i sommar ;) med ett steg 2 från BSR och skulle vilja höra lite med er som använder detta hur det funkar? Vill inte få en bil med massa strul. Då kör jag gladerligen med 50 häst mindre =).. Så era erfarenheter? Dels av trimmet, effektskillnaden och hållbarheten men även av BSR som företag.

Tack på förhand

Mvh Kenneth
Hej

Jag har Bsr chip steg 2 på S40 2,0T 2003. Nu är det 5 år sen jag trimmade motor. Jag hade absolut inga problem trots att jag körde ofta hårt som f.. Nu för tiden kör jag lugnare men ibland blir det lite rejs som man säger och då blir man glad att känna de 205 hk rida :-) Nu är det billigare att köpa steg 2 så jag vill rekomendera dig steg 2 utan tvekan!

Har du en 2,0T eller T4 och vilken årsmodell?
Bsr:s steg 2 är klart prisvärt som Gaggi skriver, men enligt min halvbror så upplever vissa att bakre ljuddämpare "sätter" igen sig och inte ger den ljudbilden man kanske vill ha i en lite "moddad" bil (vill säga lite mer när man gasar, och tyst på tomgång och lugn gas) Mitt tips till dig är, kolla på http://www.bildelsbasen.se efter begagnade sport avgassystem, alternativt ring JB bildemontering här i Jönköping, garanterat billigare än ca: 3200:- hos Bsr, och mellan årsmodellerna fas1/fas2 skiljer bara bakre ljuddämparupphängningen, tror samma system passar på både turbo och utan turbo efter katalysatorn. Sen chip från tex autotech, chip 3900 + ca 1500 avgas = 4400kr. Så kan du ju tjäna en slant, och lägga på något annat trevligt =D Kan tilläga att jag nu för ca en vecka sen köpte Volvo orginal sportsystem för knappa 2000:- av Jb bildemontering, helt nytt i kartong! Finns nog även Bsr:s Sport Flow begagnat på bildelsbasen, så kan du ju även använda deras chip, då dom inte tillåter annat än sina egna system till programvarorna! Så det är en väg att gå, lycka till. /Ronnie
Nightmare89 skrev:Kan ställa en fråga Undrar vad Farbror bilbesiktning säger om man drar på ett steg 1 på bilen?
Besiktade min gamla v40 2.0T först med steg 2, till året efter hade jag steg 4 alltså en t4 turbo med programvara inget dom upptäckte eller frågade om vid någon av besiktningarna med steg 4 kunde jag dock ställa ner laddtrycket vilket jag gjorde innan bes.Man kan väl säga att steg 1 är relativt riskfritt men har man dunder otur och dom går in för det så får du inte ändra effekten såpass mycket som ett chip ger.Vet dock ingen som haft några problem med steg 1.
Personligen har jag besiktat med steg 1, respektive 2 och aldrig stött på problem, kanske man gör det när dom nu infört (inte än på x40 modellen om jag fattat saken rätt) med att koppla in diagnostik på bilen data uttag..
Har absolut ingen erfarenhet av detta, besiktar inte förrens april, men detta var inget du "s40mannen" blev utsatt för? :P
Tja. Kul att se någon som tar upp bsr :) jag kör själv en v40 2.0t -99 och har steg 1 samt slutet sportluftfilter och den går som aldrig förr :) jag är super nöjd o skall skaffa steg 2 inom kort. Tack för tipset om jb :) sen angående besiktning så fick jag ingen anmärkning på steg 1, där sa dem ingenting alls. Lycka till med bsr, dem är bra :)

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]

Det finns väl tre olika styrväxlar. Tror[…]

Generator laddar ej batteriet

Det är ju intressant att inte hastighetsm&aum[…]