Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spot
Tjo!

Jag råkade ut för en skum grej igår. Då jag är riktigt dålig på bilar så tänkte jag kolla om någon här kan idiot förklara mig :lol: Jag stannade vid ett rödlyse och tryckte in kopplingen och la i friläge, då såg jag att strålkastarljuset blev svagare samt hörde att bilens varv gick upp och ner.. detta fortsatte så länge det var rött! alltså den varvade mellan 500 till 1500 med en intervall som ett andetag!? huh? allt utan att jag rörde ett skit. Åkte upp och ner som en jojo i varvtal.
Jag körde vidare hem och när jag tryckte in kopplingen märkte jag att varvningen höll fortfarande på automatiskt.
Fast när man körde på motorvägen hem märktes ingen skillnad.
Först trodde jag batteriet höll på att ta slut men när jag kom hem igen så startade jag om bilen, och då gick den som vanligt! även idag när jag skulle iväg gick allt som vanligt utan problem..

Någon som vet vad som hände?! något att oroa sig för eller var det bara något tillfälligt?
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Lade till bilmodell i rubriken.
Användarvisningsbild
av Fisch
Förmodligen något med tomgångmotorn eller dess styrning. Plocka bort och rengör samt smörj. Sitter framför spjällhuset under motorkåpan.
av DannePe
Spot skrev:Tjo!

Jag råkade ut för en skum grej igår. Då jag är riktigt dålig på bilar så tänkte jag kolla om någon här kan idiot förklara mig :lol: Jag stannade vid ett rödlyse och tryckte in kopplingen och la i friläge, då såg jag att strålkastarljuset blev svagare samt hörde att bilens varv gick upp och ner.. detta fortsatte så länge det var rött! alltså den varvade mellan 500 till 1500 med en intervall som ett andetag!? huh? allt utan att jag rörde ett skit. Åkte upp och ner som en jojo i varvtal.
Jag körde vidare hem och när jag tryckte in kopplingen märkte jag att varvningen höll fortfarande på automatiskt.
Fast när man körde på motorvägen hem märktes ingen skillnad.
Först trodde jag batteriet höll på att ta slut men när jag kom hem igen så startade jag om bilen, och då gick den som vanligt! även idag när jag skulle iväg gick allt som vanligt utan problem..

Någon som vet vad som hände?! något att oroa sig för eller var det bara något tillfälligt?
Har precis samma fel på min T4a med pendlande tomgång.
Om jag snabbt vrider av o på tändningen när motorn pendlar så stabiliseras tomgången, vilket gör mig fundersam om det är skitig tomgångsmotor eller luftmassemätaren som är defekt.

Om jag minns rätt så har vi ingen diagnos/kontroll funktion för tomgångsstyrningen vilket kan vara lite synd ibland.

Blir din motor "kraftlös" när detta händer, typ att du har bara 150hkr istället för 200?
Användarvisningsbild
av Volvotjejen79
Har samma problem med min v40-97. Tomgången pendlade upp o ner,ljusena,mätarna och hela instrumentpanelens ljusen som va tända pulserade i först starkt ljus sen svagt. Och motorn lät som en jojo. När jag nästa gång starta bilen så var allt normalt igen... Hur smörjer man den tomgångsmotorn under kåpan? Är det svårt? :shock:
Användarvisningsbild
av Spot
DannePe skrev: Blir din motor "kraftlös" när detta händer, typ att du har bara 150hkr istället för 200?
Inget jag märkte för stunden då jag körde ganska lugnt hem och sträckan var inte direkt lång.. Men nu när du nämnde det så kan jag tyckas minnas att den gick lite trögt! Har inte hänt igen så har inte så mycket att jämnföra med.
Användarvisningsbild
av Fisch
Volvotjejen79 skrev:Har samma problem med min v40-97. Tomgången pendlade upp o ner,ljusena,mätarna och hela instrumentpanelens ljusen som va tända pulserade i först starkt ljus sen svagt. Och motorn lät som en jojo. När jag nästa gång starta bilen så var allt normalt igen... Hur smörjer man den tomgångsmotorn under kåpan? Är det svårt? :shock:
Plocka bort och spruta med tex 5-56.

Spot. Var bilen kall eller varm när den dippade?

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]