Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blender
Skillnaden mellan v70:in vi har å s40:in är ganska stor när de gäller värme från fläkten...

Blir inte alls lika varmt som i v70.. Inte lika fort heller för den delen.. Är x40 såna eller kan de vara nå galet i den ?? De är en S40 1.8-00
av Blender
Temp mätaren visar som vanligt.. Exakt i grader vet jag inte. Köpte bilen förra veckan så jag har inte hunnit byta nå saker än :) Kan de vara termostaten som gör att de inte kommer tillfredsställande med värme även fast tempmätaren visar på mitten ?
av metalHJ
Finns indikationer som tyder på att s/v40 inte har det bästa värmepaketet! Har samma "fel" på min, men inget som är sönder mig veterligen. Vid några minus som ikväll -4 tog det ungefär en kvart att få upp ordentlig värme i hela kupén. Jämför jag det med min 960 vid motsvarande yttertemp så blir den varm på kanske 6-7 min.

Så troligtvis misstänker jag att du får vänja dig vid lite sämre värme... alt. köra med kupévärmare innan du ska iväg!
Användarvisningsbild
av Fisch
Våran v40 t4 -98 blir varm på några minuter och det blev även en s40 2.0 -97 som vi använde oss av för några dagar sedan.
av christer.d
Fisch skrev:Våran v40 t4 -98 blir varm på några minuter och det blev även en s40 2.0 -97 som vi använde oss av för några dagar sedan.
Grattis du är en lycklig v40 ägare enda v40 som har snabb värme
var rädd om denna bil.
av mattiasg
har märkt en långsam försämring på min. Tycker att värmen kommer långsammare och att det inte blir lika varmt som tidigare.

Kylvattentemp ca 74-76 grader nu när det är kallt så det borde inte vara termostaten...

Kan påfyllning/byte av ACns kylmedie hjälpa?
Användarvisningsbild
av Fisch
Varför borde det inte vara termostaten tycker du?

De flesta tänker nog inte på att kylvattnet är minus 20-25 grader när det ska kyla motorn, vilket ju kräver att termostaten måste vara ganska pigg för att öppna och reglera så pass lite som den gör.
av mattiasg
jag tänkte att eftersom arbetstemperaturen är 78-80 vid 0-gradigt och uppåt så är skillnaden inte så stor och därför antog jag att termostaten borde fungera korrekt. Menar du att eftersom den är gammal reagerar den långsammare och det ger mig sämre värme i kupen?

Är jag helrt ute och cyklar med min AC-kylmedie-fråga?

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]