Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimps
Har en s40 1,8 - 01. när bilen har stått och är kall så går den igång utan problrm men om man ska starta den igen efter man stängt av den så går startmotorn runt ett par varv sen surrar det bara till och så händer inget mer. Kan prova 10 20 gånger att starta den , men det blir samma sak hela tiden! Men om man väntar typ en kvart så hoppar den igång! ( om man har tur) Är det någon vänlig själ som har något tips på vad det kan vara?
av Qwarkman
Jag hade ett liknande problem med min gamla 740 som var otroligt segstartad när den var varm. Var tydligen något fel med luftmassemätaren, så jag fick nollställa den genom att koppla ur den ett tag. Sen gick den finfint efter det.
av prosti
Vad blev domen?
Jag har samma problem när den är varm.
På min felsökning sa den att tempgivarn va fel. eller kamaxelgivarn för att va exakt. bytte den.. INGEN skillnad.

Den startar alltid tillslut men får ju nöta på startmotorn.
Användarvisningsbild
av vetten
Tror på tempsensorn som dom kallar den på Volvo, den funkar som nån sorts chok för kall/varm motor. Jag har varit med om det felet på en av mina 440-bilar och vet fler som också haft det felet, det kan iofs. bara vara oxid på kontakten till den eller liknande, så börja med att göra rent kontaktstycken först innan du springer iväg och köper en ny.

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]