Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvotjejen79
Abs lampan lyser.
Vad kan felet vara? Vad är de mest vanligaste felen med abs systemet på v40?
Felkoderna sa att det va något med abs systemet
men har inte kunnat läsa av elsystemet ännu för vi väntar på elschemat som skulle komma snart.
Någon som har några tips?
Bilen är en v40 -97 kombi 16v med volvomotor.
Användarvisningsbild
av CarMan
har du läst ut felkoderna så skriv vika det var, för givetvis var det nått med abs systmet, det tvivlar vi inte på
Användarvisningsbild
av Volvotjejen79
CarMan skrev:har du läst ut felkoderna så skriv vika det var, för givetvis var det nått med abs systmet, det tvivlar vi inte på
Felkoderna var kabelfel och/eller själva abs boxen. Kan abs systemet dra ström och tömma batteriet då man varit ute och kört men sen parkerat och stängt av bilen :???: ?
Fick elsystemkatalogen idag så ska kolla hela elsystemet.
Användarvisningsbild
av Fisch
Det är tydligen vanligt att kablarna går av i härvan under kylaren. Någon som kan bekräfta?
av kire1111
Fisch skrev:Det är tydligen vanligt att kablarna går av i härvan under kylaren. Någon som kan bekräfta?
Jag hade detta fel i sommras. 2500 kr på mekonomen verkstad sen var detta problem borta :-)
Användarvisningsbild
av Volvotjejen79
Vad var symtomen på din bil? Lös abs lampan också? Hur fixa mekonomen detta?
Mvh/ Maria
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
Användarvisningsbild
av CarMan
finn singen felkod som heter så som du säger.
möjligen har nån sagt / skrivit det du säger, då dom inte kom in o kunde läsa felkoder, om så är fallet så kan det vara stora plusbabeln som går av i närhetan av kylaren. (men då kan man alltså inte läsa felkoder!)
Användarvisningsbild
av titanskruven
har du eller något nyligen varit och tallat omkring bromsoken (vid däckbyte tex) då kan du antingen fått en skadad kabel från någon av givarna som sitter vid hjulen, eller att någon av givarna lagt av.. (de som "läser" hjulet om om det snurrar eller står still).
Jag skulle först kolla det, innan jag börjar riva alltför mycket. Fsat det e klart om någon av givarna gett upp, och det inte finns någon skada.. hur vet man om den är hel om inte nu det är en felkod som talar om det... Eller hur är det med volvo, talar den om så specifika fel?
Användarvisningsbild
av Volvotjejen79
CarMan skrev:finn singen felkod som heter så som du säger.
möjligen har nån sagt / skrivit det du säger, då dom inte kom in o kunde läsa felkoder, om så är fallet så kan det vara stora plusbabeln som går av i närhetan av kylaren. (men då kan man alltså inte läsa felkoder!)
Felkoder; abs enheten, kabelfel,laddningen. Det var det som kom upp på datorn.
Användarvisningsbild
av Volvotjejen79
titanskruven skrev:har du eller något nyligen varit och tallat omkring bromsoken (vid däckbyte tex) då kan du antingen fått en skadad kabel från någon av givarna som sitter vid hjulen, eller att någon av givarna lagt av.. (de som "läser" hjulet om om det snurrar eller står still).
Jag skulle först kolla det, innan jag börjar riva alltför mycket. Fsat det e klart om någon av givarna gett upp, och det inte finns någon skada.. hur vet man om den är hel om inte nu det är en felkod som talar om det... Eller hur är det med volvo, talar den om så specifika fel?
Nej ingen har varit på bromsoken än, vi hade tänkt byta dom o bromsskivor samt klossar till våren.
Jag hade också tänkt kolla givarna men tänkte se först om databoxen ger något om felkoder eftersom vi kan kolla med elsystemet nu för vi fivk boken i veckan. Det är nog bäst att kolla av felkoder först och elsystemet innan vi river :) . Jo volvo kan läsa ut in i minsta detalj enligt volo i stan, jag ringde o fråga dom om detta. Så dom får ju upp allt men det kostar ju en del...

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]