Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vet inte om jag bör oroa mig. Men ska fråga iallafall.

Har en volvo s40 98. Upplever att nått är fel med bilen, har onda aningar. Ej tänkt på detta tidigare började i dag 091217.
Märkte att det inte blev varmt, bara ljumet fast vredet som sköter tempen i bilen står på full värme. Kommer bara ljumen luft från luft uttagen. Tänkte att bilen inte kommit upp i värme först. Men efter att kört halvvägs till S-holm från västerås så hade tempraturen i motorn bara blivit 48-50 grader. Brukar iallafall normalt ligga runt 60 grader, dock ej tänkt på om tempen påverkats tidigare av minusgrader. Sen märkte jag att graderna hoppade från 48 och högst till 54 och så ner ingen. Jag testade att stänga av fläkten och värmen i bilen, då steg graderna till 58-59, men sjunk som en gråsten när jag satta på värmen ingen och så vart det ljumen luft. kan det ha nått med termostaten att göra eller att det var 7 minus ute när jag körde till stockholm? Ska jag sluta oroa mig eller kommer hela motorn rasa snart, typ topplockspackningen eller nått annat stort? Men om toppen går blir det väl tvärtom temp upp? Eller är 49 grader en normal temp på vintern för volvo ?. Motorn funkar annars väldigt bra, startar utan problem inga missljud eller blir ej överhettad, känns pigg trots 22.000 mil. Har inte för mig att detta hände förra vintern. Tacksam för råd

Erik
Det är busenkelt. Den sitter på passagerarsidan av motorn. De ser en tjock slang ansluta till termostathuset som sitter på motorns framsida. Sitter med två stycken torx, tror det är T35. Lossa dem lyft bort locket och ersätt termostaten. Vill du inte spilla kylarvatten så får du tömma systemet en aning via dräneringspluggen på kylarens nederkant.

Köp inte termostaten på biltema. Köpte en där i förra veckan till tjejens morbrors 2.0 -97 och den blir knappt 70 grader. Det ska bli 80-85 grader vid normal arbetstemperatur.

Om du kört ett tag med låga temperaturer så rekommenderar jag dig att göra ett oljebyte.
Tack för svaren, tacksam :lol: . Ska testa att byta i morgon. Är det vanligt att den går sönder på volvo? Är det nått tecken på att motorn börjar bli sliten eller är det bara så att termostaten blir sliten med åren? sen en sista fråga ska man helst undvika att köra med bilen tills den är byt?
Mvh Erik
Det är ett ganska vanligt fel att termostaterna hänger sig. Men tror inte att det är vanligare på Volvo än nåt annat märke.
Inget tecken på att det skulle vara nåt fel på motorn.

Motorn slits ju mer när den inte är riktigt varm så man skall ju inte köra mer än nödvändigt.
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]