Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av amazon
Idag har jag torkat ur flera liter vatten som skvalpade omkring i utrymmet för reservhjulet.
Inget hål under och inga "ränder" utefter sidorn som talar om vart vattnet har kommit från.
Är det någon som haft detta problemet och löst det?
Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Mysko
amazon skrev:Idag har jag torkat ur flera liter vatten som skvalpade omkring i utrymmet för reservhjulet.
Inget hål under och inga "ränder" utefter sidorn som talar om vart vattnet har kommit från.
Är det någon som haft detta problemet och löst det?
Tacksam för svar.
Kondens? Å ska det inte finnas en dränering i botten på den?
av Kojje
Listen runt bakluckan eller så läcker det in genom tätningen runt ett av bakljusen :wink:
av andezon
Kan nästan garantera att det är mellanstycket (ljusrampen) på baklucka som läcker in vatten
av amazon
jag ljusrampen?
Patronkitt ( butyl) har jag men vet någon VAR det brukar läcka in.
Ljusrampen verkar trolig.
Jag skall pröva med vattenslangen nerifrån och gå uppåt tills jag hittar läckaget.
Förstår bara inte varför läckaget dyker upp nu. Bilen är från 1999. Det borde ha synts i reservhjulsbaljan om det stått vatten där. Baljan ser helt "ny" ut så där har inte stått vatten tidigare.
av Hocki
Jag hadde samma fel och det visade sej vara tak antennen som satt löst så det kom in vatten som rann läng sidorna bak ner i baljan jag fick skruva loss tak antennen och täta med silikon sen blev det bra :)
av HCED
Jag har samma problem, snus torrt i bagage utrymmet och ett par liter vatten i reservhjulsbaljan. Å då torkade jag ur det för ca. 3 veckor sedan. Har tidigare haft problem med läckage vid spolningen för bakrutan men då läckte det in i bagaget. Så någon som har några bra tips, erfarenheterl eller förslag på lösningar är välkomna.
Användarvisningsbild
av volvo51
Jag la silicon under listen till bakluckan,blev tätt. Det räcker att göra det på undre halvan.
av mattiasg
Uppdaterar tråden med lite information. Har för något år sedan lagat bakljusrampen (den svarta delen på luckan) då den läckte i en skarv. Sprickan ledde till att man fick en del vatten i nacken när man öppnade luckan :)

Hur som helst har jag sista månaderna börjat få in vatten i reservhjulsbaljan. Monterade ner hela inredningeni helgen. Satte mig i bagaget och lät min bror spruta vatten. Det visar sig att det börjar droppa vatten när han spolar högt upp på luckan på höger sida. Konstaterar att det är en liten metall-skarv högst upp på karossen (under luckan) och att det troligtvis är där det läcker trotts att det ser helt tätt ut. Har tätat med silikon och hoppas att det inte kommer att läcka mer, men får vänta tills det regnat ett tag för att se om det fungerade...

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]