Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Timberjack
Har nyligen införskaffat en Volvo v40 99as diesel, tyvärr tycker jag den drar väldigt mycket för att vara en diesel och det känns inte som det kan stämma.

Tanken rymmer 60 liter jag har kört 50mil och har 20 liter kvar, dvs att jag har haft en medelförbrukning på 0,8 per mil. ( 40/50 = 0,8) under den här körningen har jag inte kört ecodrive, men är fortfarande mycket i min mening.
Jag hade räknat med att kunna ligga på 0,5-0,6 som en medelförbrukning
Volvos dieslar kanske är kände för att vara törstiga? det här är den första volvo dieseln jag har.

har en kompis som äger en audi quattro 2,5 tdi som drar 0,5-0,6 per mil, trodde jag kunde hålla mig där jag också som sagt.

MVH
Timberjack
Användarvisningsbild
av leiwi
Tror inte detta är ett tillförlitligt sätt att räkna ut förbrukningen på.
Att tanken rymmer 60 lit kanske det står i instuktionsboken men det är bara ett ungefärligt mått
Att du har 20 liter kvar , hur vet du det , bränslemätaren är ännu mera ungefärlig än rymden på tanken.
Att göra en bränsleförbrukningsmätning kräver att man är mer nogrann vid mätningarna än på det sätt du beskriver.

Fyll tanken riktigt full
Anteckna mätarställningen eller nollställ trippmätaren
Kör ett antal mil (30-50 )
Fyll tanken riktigt full igen
Nu kan du ta mängen diesel du fick i vid andra tankningen och divedera med antal kilometer du kört sedan första tankningen
Tror att du får ett annat resultat.
av Shift
Min erfarenhet säger att bilar drar runt 0.8 när man inte eco drive:ar. Så fort jag slutar lölja med gaspedalen sjunker förbrukningen 0.2.
av Timberjack
Då kommer jag testa det och får hoppas på ett bättre resultat!
Tack för att du gav mig ett bra svar, mycket uppskattat ifrån min sida nu kanske jag blir av med kvällarnas orosmoment hehe!

God Jul & Gott nytt år

/Timberjack
av Björn79
Mmmm, 0,8 låter väl mycket tycker jag med... Min dieselräser är sällan över 0,6 och jag praktiserar sällan "eko-driving". Däremot tycker jag det är svårt (stört omöjligt) att få den att gå snålare trots långkörning och slapp gasfot, har haft några VAG-dieslar och de har gått att få ner i 0,43 på långkörning (med 205-45-17 hjul) medans V40:in inte har gått att få under 0,54... ? Ska tilläggas att jag ALLTID räknar ut förbrukningen vid tankning, kollar inte färddator´n :)
av Timberjack
Är inne på min andra tank och kommer hålla mig enbart till eco drive på den här tanken så får vi se om det blir någon skillnad. Känns redan som en minskad förbrukning men inte hunnit kört så många mil ännu

Hade många kallstarter förra veckan tror jag startade bilen 5 gånger en å samma dag, beror säkert en del på det?
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]