Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bubbe
#352404
Hej!

Ganska ny ägare av Volvo s40 -96:a. Nöjd för övrigt efter att ha övergivit Citroën. :wink:
Har nu ett problem med bilen. Kan först ge lite bakgrund...

Har under en tid märkt att något låter konstigt i bilen när jag vrider om tändnyckeln. Ungefär som en liten pump "bzz bzz bzz" i framvagnen. Kom idag på vad det var... Det är inställningen till halvljusets riktning. När jag ställer den på 1 så "bzzz":ar den sig dit.. Likaså på 2. Men när jag sätter den på noll - som den ju ska stå på utan last/släp så låter det hela tiden "bzz bzz bzz bzz", ungefär som om den inte vill ställa in sig korrekt. Något glappar?
?:-/

Kunde alltså lokalisera detta fel (som ännu kvarstår) efter dagens incident.

Satt i lugn och ro och körde. Allt frid och fröjd. Plötsligt kände jag en stickande stank. Kände genast: elektronikbrand!
Såg med en gång att det kom kritvit rök från ljusvredet/ventilationen. Luktade ***** :-(O) !!!
Bild
http://www.ladda-upp.com/bilder/27734/styrvredet

Fick ju så klart panik, tvärstannade, evakuerade och upptäckte just när jag slog 112 på mobilen, att röken skingrat sig. Allt frid och fröjd igen. Startade bilen igen. Började ryka igen. Och varmt var det kring området!

Efter en stund kunde jag på nytt starta bilen och fortsätta min färd. Allt svalnade och allt verkade fungera. Kontrollerade farthållare, blinkers, hastighetsmätare, färddator med mera - allt helt okej!

MEN - sen märkte jag - att när jag skulle slå på helljuset så klickade spaken som den skulle, men helljuset stannade inte igång. Jag fick hålla in helljuset för att det skulle fungera.

En enda gång när jag blinkade i en korsning så klickade det till och helljuset stannade "inkopplat och igång" under hela min färd till nästa destination. Stängde av bilen och lämnade den i tron om att allt bara var en tillfällighet. Men när jag återigen startade bilen för att påbörja hemfärden så var felet tillbaka.

På vägen hem (mörk skogsväg i norra Skåne) satt jag och mixtrade med eländet och insåg snart att jag knappt heller har något helljus. Det är precis som om den hela tiden står standby på parkeringsljus. Var alltså tvungen att slå på dimljuset för att ens se vägstrecken och inte köra av vägen!

Någon som känner igen det här problemet? Hoppas jag varit utförlig i beskrivningen. Bild är ju också bifogad.
Kan väl tillägga också att när jag försöker att ställa ljusratten på "nollan" längst till vänster är det ungefär som om den inte vill det - något liksom "tar emot" och den fjädrar tillbaka till parkeringsljus-läget igen.
Dimljusknappen fungerar dock bra. Både för bak- och- fram. Verkar bara vara något vajsing med själva "strålkastarriktningsvredet" och "ljusratten".

Kortslutning? Byta hela den där insatsen/strömställaren? Eller är det något annat enklare som orsakat detta STORA problem? Vad kan ha orsakat detta? Är det vanligt?

Hjälp!
:!:
Tack på förhand!
#352709
Hej.är garanterat din strömställare/ljusvred som smält innuti,har haft samma fel på min dotters S40-97,plockade isär den i dag och skrapade/böjde lite på kontaktytorna i kontakten,syntes att det varit varm o smält,fungerar nu men är bara en tidsfråga innan den pajar helt.Kollade med Volvo i Örebro vad den kostar,1600-..skroten c:a 500-
#352765
s60t501 skrev:Hej.är garanterat din strömställare/ljusvred som smält innuti,har haft samma fel på min dotters S40-97,plockade isär den i dag och skrapade/böjde lite på kontaktytorna i kontakten,syntes att det varit varm o smält,fungerar nu men är bara en tidsfråga innan den pajar helt.Kollade med Volvo i Örebro vad den kostar,1600-..skroten c:a 500-
Hej hej!

Tack! Jag gjorde detsamma i dag - plockade ner den och öppnade den. Det hade bränt rejält i själva vredet - vid ljusratten. Dessutom hade hela kontakten som gick in på baksidan smält. Har gett mig ut på bildelsbasen och gjort en efterlysning på själva strömställaren samt kontakten (den svarta till ljusvredet) på baksidan med tillhörande kablar. Tänkte kapa en kabel i taget och skarva den till rätt kabel i den "nya" kontakten sedan. Enklare så än att försöka lossa kabelskorna som sitter intryckta i själva kontakten. Försökte lite idag men det kändes som ett oerhört omöjligt arbete.

Vet inte om det går att länka till min efterlysning på Bildelsbasen, men försöker i alla fall så folk som läser det här efter min/din operation kanske har någon nytta av vårt tänk. :D
http://bildelsbasen.se/?index=user&link ... _id=156877

Tack för ditt svar, ha det bra! Lycka till!
#352877
Tänkte att några bilder kanske hjälper om någon kommer efter "oss" och har liknande problem.


http://img685.imageshack.us/i/stromstallaren.jpg/

http://img697.imageshack.us/i/gtgtgtgt.jpg/
#357583
Tjo har samma problem på min V40 det är bara halvljuset som fungerar för vredet på strömställaren bara fjädrar har kollat baksidan å där hadde det brunne. Ringde på skroten och dom sa att man måste läsa av nr på ställaren för de fanns många modeller på den.
#357673
Evolve89a skrev:Tjo har samma problem på min V40 det är bara halvljuset som fungerar för vredet på strömställaren bara fjädrar har kollat baksidan å där hadde det brunne. Ringde på skroten och dom sa att man måste läsa av nr på ställaren för de fanns många modeller på den.
Ojsan, jag har totalt glömt att uppdatera här. Problemet löst.
Ljuskontakten baktill samt inuti hela strömställaren hade brunnit, pga överbelastning om du frågar vad jag personligen tror.

Ny på skroten, bad om kontakterna baktill samt en bit kabel också, sedan skarvade jag alla gamla kablar, en i taget så de kom rätt - för färgerna på kablarna stämde inte från årsmodell till årsmodell.

Tittar man på kontakten är det siffror där. Se bara till att skarva rätt kabel till rätt siffra. Ignorera färgerna!

Jag ska snart lägga upp en liten guide om själva "operationen" på min hemsida. Återkommer när jag orkar trixa med det. Kanske det kommer kunna hjälpa fler då det verkar vara en vanlig grej, det här.

God fortsättning!

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]