Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hixen
Nybliven ägare till s40 t4 -02! :D
Kanon skön bil, effektstark motor men som alltid.. Man vill ha mer!

Det jag undrar är om man Upplever stor skillnad vid steg 2, om ännu mer vid byte av katt också?

Har förstått att på en 02:a, dvs fas II bör man ej köra med steg 3.. Vill inte förstöra något utan vill mer bara uppleva lite mer klipp i maskineriet. Jag som person gasar inte ständigt, utan mer ibland när man blir rastlös i trafiken, och man tycker så synd om alla hästkrafterna som bara får ligga och vila :P

Hoppas alla är med på detta, och skriver ner alla upplevelser och tips man vet om!!

Hoppas det blir en tråd där alla kan läsa om prestanda, montering och skillnader vid olika trimsteg :D
av Kojje
Största skillnaden gör själva chippet som för övrigt är samma för steg 1-3 vad än folk tror alltså kan du börja med ett chip för att sedan byta avgassystem chippet gör en klart kännbar skillnad även om man inte kan förvänta sig att man får en ferrari avgassystemet gör också sitt men inte lika kännbart som chippningen men som bonus får du ju ett goare ljud.
Användarvisningsbild
av hixen
hehe okej, låter ju isf toppen. Men om man kör med steg 1. och sedan byter till fullsystem så riskerar man inte skenladd alls då? :D

Och sen om någon vet om ett sportsystem till en 2.0t passar en t4 -02? :)

Gaggi77: 20% mer kräm i paket skulle inte vara helt fel 8)
Varje steg har sin programvara alltså chippet. 3'framrör med sportkat eller racekat passar både till 2,0T och T4 men 2,0T är mer känsliga föratt lamndsonda visar lite fel och då börjar motorlampa lysa men det är inte så farligt. T4-or klarar sig mycket bättre! Så jag skulle rekomendera dig steg3 med 3'framrör och sportkat... :D :twisted:
Skenladd kontrolleras av programvaran!
Användarvisningsbild
av hixen
Kollat runt lite på avgas, blir nog 3 tums Dp sen 2½ tums efter katten, men kolla runt lite på racekattar och som ett exempel, skulle tex biltemas funka fint med besiktning osv? :)
Och sen om ni vet om någon specifik sida med billiga system :D
av Kojje
Autotech steg 1 ger 240hk alltså +40 hk och 365nm i vrid steg3 ger 260hk och 380nm alltså steg 1 en ökning på 40hk och steg 3 en ökning på 60hk (20hk mer) får inte ihop procenträkningen av gaggi77.
Det är fodret i cylindrarna som är lite tunnare på fas 2 därför man skall tänka sig för lite om man vill ha steg 3 på dessa det har hänt att cylindrar sprucket men det är inget som hör till vardagen sen beror ju det på hur hårt man kör känner du dig osäker så hade jag satsat på chip och sedan bytt avgassystem från kat och bak då slipper du oroa dig för lamda problem samt cylindrar du får ett goare ljud av avgassystemet samt att det ger några få pållar extra trots att du inte byter downpipe och kat och jag lovar att du får ett klart märkbart bättre klipp i bilen.
av N0RBERG
Kojje skrev:Största skillnaden gör själva chippet som för övrigt är samma för steg 1-3 vad än folk tror
Det är samma chip till steg 1 och 2. Steg 3 kräver annat chip då man även byter framrör och katt vid steg 3.
Effektmässigt är steg 1 och 2 i princip samma, bara goare ljud med steg 2. Steg 3 ger däremot ytterligare mer effekt, vilket redan sagts i tråden. BSR steg 3 är ju prisvärt och man slipper problem med eventuella "motorelektroniklampor" osv som kan börja lysa när man kör steg 3.
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]