Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av e5frog
Köpte en Volvo V40 1.8 (ej 1.8i) -00 som rullat cirka 16000 mil, när vi hade kört de tio milen hem och stod i bilkö i Göteborg så hördes en konstigt ljud varje gång jag släppte upp kopplingen. Spelade in ljudet idag, från början kom det i intervall och efter en sväng så var det konstant oljud, låter som en gammal diesel Merca taxi eller nåt... Det är aldrig helt tyst när man kör (när man lägger märke till det) antingen kommer det och går eller så låter det hela tiden, mest kommer det och går)

Gissa felet:

Här är det återkommande:
[youtube]RLksDuOEGkQ[/youtube]

Här är det konstant:
[youtube]qrfa5a8FvmM[/youtube]
Länk:

Om man lägger handen på motorblocket så känner man varje gång det klickar till.
Det känns som om det kommer att luta åt att nyttja garantin från bilfirman eller?
Har fått förslag om krånglande lager eller problem med någon ventil.
Någon som vet?

Kamrem är förresten bytt redan vid 10000 mil.
Användarvisningsbild
av CarMan
det är cvvt enheten som låter & bör bytas.
de enhet som ställer om kamaxeln, den är integrerad i kamdrevet
Användarvisningsbild
av e5frog
Jag antar att man inte gör jobbet själv?

Finns det någon uppskattning på minimi och maximi-kostnad för ett sådant ingrepp på en Volvo-auktoriserad verkstad?
Användarvisningsbild
av e5frog
Jag fick en prisuppgift på 12500 kr från Bilia... byte av VVT-enhet samt kamrem (inte för att det behövs den har bara rullat 6000 mil - de bytte vid 10000 av någon anledning)
av juste
Ingår det bara material + byte av vvt-enhet +kamrem då?
Det låter betydligt dyrare än på bilia i Malmö.
Kamremmen skall ju av ändå, så det arbetet kan de ju inte ta betalt för.
Användarvisningsbild
av e5frog
Ja, det var bara det jag frågade efter, inget annat. Frågade vad VVT-enheten kostade om man bara köper den:
VVT-enhet kostar 1566 kr

Med vänlig hälsning
Johan Andersson

Bilia Personbilar AB
Bultgatan 38
442 40 Kungälv

( Direkt: 0303-352799
( Växel: 0303-352700
* [email protected]

Så 10934 kronor för arbetet och kamremmen... BILLIGT!? :evil:
Vad kan en kamrem gå på? Det kanske är lika bra att trä på en ny när man har plockat av den?
Användarvisningsbild
av CarMan
ja det är klart det ska vara gratis, om felet uptäcks inom 6 månader efter det at du köpt bilen..

sen när et gäller pris så tror jag inte det är så där dyrt, gissar på att det kostar 5-6000
Användarvisningsbild
av e5frog
Severin skrev:Förstår inte varför du diskuterar pris när du har köpt den på en bilfirma, in och snacka med dom och låt dom ta smällen

Jo det ska jag göra vill bara veta kostnaden så att jag vet vad jag ska säga, har M-testat idag och det fanns en del saker till som jag inte upptäckt själv.
Jag tänker INTE pröjsa för detta själv det är klart som korvspad.

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]