Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maria77
Hej!

Behöver råd och tips...har haft en Golf FSI som det bara var problem med HELA tiden. På några månader krävdes byte av både främre o bakre lambdasond, samt andra sensorer som jag inte vet vad de heter. På det hela taget en väldigt kostsam bil, både med tanke på alla dessa reparationer, men även att bilen skulle tankas på 98 oktan. Efter den bilen kan jag ju säaga att jag är väldigt skeptisk till bilar, framförallt Volkswagen.... :shock:
Sen hör ju till saken att Golfen endast har 115 hk....vääääldigt tråkig att köra. :roll:

Funderar nu på en V40 2,0T för max 70 000:-
Vad kan ni säga om den bilen? Jag har redan läst köpråd mm i gamla trådar, men är väl framförallt nyfiken på om det är vanligt med lysande lampor i instrumentpanelen....då tänker jag ju främst på motorlampan.....vill INTE ha en sån problembil igen!! Är det några årsmodeller man ska akta sig för? Har nämligen hört att 01 och 02 inte är nåt att ha, men undrar om det stämmer. Kan tillägga att jag är helt okunnig på bilar, så alla reparationer kommer att ske på verkstad.

Tack på förhand! /Maria
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej och välkommen till forumet!
Är du beredd att lägga så mycket som uppåt 70 000 så menar jag att du kan få en bra V40.
Att det skulle vara nåt fel på 01-02 har jag aldrig hört förut. Men i vilket fall som helst så skulle jag satat på en fas 2.
Vet inte om S/V40 skulle ha mer problem med lysande motorlampa. Jag kan bara tala utifrån min egen S40 2,0T -01 om jag haft i ca två år. Under den tiden har motorlampan börjat lysa en gång pga främre lambdasonden som behövde bytas. Bytte den ganska lätt själv.
av N0RBERG
Köp någon av de sista årsmodellerna. 03 eller 04. Tror du kan hitta även dem betydligt billigare än 70, även såna som gått relativt lite. Men att 01 och 02 skulle vara sämre stämmer nog inte.
Men för de pengarna så får du ju nyare, och förhoppningsvis fräschare bil.

https://www.youtube.com/watch?v=yWCdn8bf0ps H[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]