Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Har nyss köpt en Volvo S40 SE, 97 års modell, och har lite frågor ang några små skavanker.

Det första är, att den verkar ha lite svårt att få nog med bensin, då gaspedalen är vid ett visst läge.
Det går fint om man gasar på ytterst lite, eller när man gasar på mycket, eller fullt. Dock börjar den " hacka " på ett sätt som kan jämnföras med om man försöker köra i för hög växel, med för låg fart, då man gasar på lite lagom, som man oftast gör när man accelererar, utan att ha extremt bråttom ^^
" hackandet " blir lindrigare då bilen är varm.
Funderar på om det kan ha att göra med att det sitter smuts någonstans i motorn, då tanken var helt tom då jag köpte den (dumma ägare =[) och kanske smuts och rost sugits upp från bensintankens botten.

Problem nummer två är att lambdasonds lampan lyser lite då och då, utan något vidare mönster (dvs, typ, att den lyser då bilen är kall, men inte när den är varm, eller vice versa)

Då jag frågade tidigare ägaren om detta sade han att den hade börjat med det innan föregående besiktning, och haft dåliga värden. Efter besiktningen hade de bytt katalysator, och värdena hade återgått till det normala, men lampan fortsatt att lysa, lite då och då.

Slutligen, så är det också ett, enligt mig, lite konstigt ljud då man kör, som verkar komma ifrån hjulen. Det ökar då man kör fort (absolut inget högt ljud, men ändå) men som är helt oberoende av gaspådrag. (har provat lägga den i friläge i hög hastighet, och gasat på lite. Ljudet var oförändrat)
Nyligen bytt till vinterdäck, men ljudet kvarstod. Låter lite som en liten kvist som ligger mot ett av däcken, men det fanns inget att se då jag bytte.

Tack på förhand - J
hej

har de bytat avgassystemet eller för va o besiktiga igår o har dubbla piper ut o han sa hc värdet ändras om man bygger om systemet för du får inte rätt tryck i röret då men har man tur så går de o lamda lampan kan va för att den e kanske sotig o så men prova o byta bränsle filter o luftfilter o ev stiften o se om de kan hjälpa annars får du gå in på obd utaget o läsa av felkoderna.

vad e de för maskin e de en 2,0 eller de e en gdi maskin.
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]