Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pbf
Hejsan
Jag har börjat uppleva ett svagt gnisslande ljud som kommer från vänstra sidan av motorn, låter det som, jag undrar vad kan det vara? kan det vara kamremmen? eller generatorn?

Mycket tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
HEJ OCH VÄLKOMMEN TILL FORUMET!

Kan du beskriva lite mer.
Är det när du kör eller räcker det att motorn är på? Förändras det med motorvarvet/hastigheten?... osv
av Pbf
Hej igen.
Det hörs bara när jag har den på tomgång och det är bara ett svagt gnissel..
Tomgången är normal. Men jag fick förklarat för mig idag att det troligtvis inte var kamremmen men det kan däremot vara nått som kallas drivrem? kan detta stämma?
Användarvisningsbild
av vetten
Vattenpumpen sitter ju därinnanför och drivs av kamremmen, kan ju vara den som gnisslar. Du får ge dej ut med en lång mejsel som du använder som stetoskop för att lokalisera var ljudet kommer ifrån.
Sätt mejselhandtaget mot örat och mejselspetsen mot där du kan misstänka att ljudet kommer ifrån och träffar du rätt eller nästan så kommer du garanterat att höra det ganska tydligt. Klart att du kan inhandla ett riktigt bilstetoskop på Biltema, dom har ett för en hundring, men mejsel funkar också :mrgreen:
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡