Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Shift
#348131
Jag råkade fylla i lite för mycket glykol efter termostatbytet jag gjorde förra veckan. Så nivån är 1cm över maxstrecket. Stämmer det att man kan trycka topplockspackningen om man åker runt med för mycket vatten i systemet? Tycker att bilen är så modern att det borde finnas skydd mot övertryck, men samtidigt finns maxnivåmätaren där av en anledning.
Användarvisningsbild
av Fisch
#348178
Det där med topplockspackningen tror iaf inte jag på. Vattnet får inte knappast ett högre tryck i motorn för det (Fast det är teoretiskt möjlig då lägesenergin blir marginalen högre). Dessutom cirkulerar olika mängder vatten beroende på hur varm motorn är just i en specifik tidpunkt. Maxnivån och likväl minnivån har säkerhetsmarginaler just för att det är lätt att fylla på för mycket eller att efter en tid ha för lite.

Annars är det lätt att öppna avtappningspluggen som sitter under kylaren för att justera nivån.
av Tartryffel
#349107
Jag kan lova att locket till kärlet släpper ut vattnet lååångt före topplockspackningen ger sig.
Skulle däremot hela systemet vara hermetiskt tillslutet blir det en annan fråga, men det är det som bekant inte.
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡