Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LoveT4
Hejsan på er alla volvo älskare.
Min v40 T4 har snart gått 12 000 mil och det är snart dags för service.
Va är det som ska göras vid 12 000 mil och vad kan det kosta.
När ska man t ex byta kamrem?
av Tartryffel
Kamremsbyte vid 16000 mil på din bil. Tror det är stiftbyte vid 12000 utöver olja + filter men det där kan säkert någon ägare svara på!
Användarvisningsbild
av Fisch
Om du söker på "serviceprotokoll" eller något i din stilen här på forumet så kan du hitta riktiga servicepapper från volvo där du ser vad som ska göras och när.
av MG_80
Jag gjorde den servicen för en knapp månad sedan. Den gick på 4000:- på Volvo. Det är byte av tändstift, olja och filter.
Användarvisningsbild
av Tantan
MG_80 skrev:Jag gjorde den servicen för en knapp månad sedan. Den gick på 4000:- på Volvo. Det är byte av tändstift, olja och filter.
Det priset motiverar en att försöka göra sin egen service :???: Om man inte bryr sig om en stämpel i serviceboken så finns det pengar att tjäna.... men det brukar ingå lite uppsmörjning, rengöring och inspektion av bilen också.
av Tartryffel
Varenda bil jag har bytt in/sålt genom åren har varit samma förfarande. Ett trött "jaja" när man tagit upp det här med serviceboken.
Jag har aldrig varit med om någon prisskillnad beroende på stämplar/märkesverkstad, och att det skulle göra så stor skillnad att man inte tjänar in det på att serva på billigare ställen eller hemma, kan jag aldrig tänka mig.
Möjligen kan det väl vara lämpligt att lämna bilen till Volvo för avancerade jobb men att en hemmamek med lite vana inte skulle vara kompetent att byta olja och stift är bara löjligt.
av MG_80
Tantan skrev:
MG_80 skrev:Jag gjorde den servicen för en knapp månad sedan. Den gick på 4000:- på Volvo. Det är byte av tändstift, olja och filter.
Det priset motiverar en att försöka göra sin egen service :???: Om man inte bryr sig om en stämpel i serviceboken så finns det pengar att tjäna.... men det brukar ingå lite uppsmörjning, rengöring och inspektion av bilen också.
Ja dom går ju igenom serviceprotokollet, kollar igenom bilen ganska grundligt. Så det är inte bara byte av dessa saker som görs... Men visst är det mycket pengar. Jag är dock ingen som öppnar motorhuven i onödan så jag tycker att det kan vara värt att lämna in bilen en gång per år. Det är ju mitt val...
Användarvisningsbild
av Esa_finnen
Jag har alltid gjort min service själv.
Tycker jag gör ett bättre jobb än verkstaden.
Jag har ett protokoll som jag följer varje 2000 mil, där har jag med ca 25 punkter som jag kollar igenom och bockar av.
Sparar protokollet och alla kvitton och registrerar datum och hur många mil bilen gått, lägger dessa i serviceboken
Enda gången jag lämnat "bort" bilen var vid byte av kamrem.

Enda gången jag haft strul med bilen var när jag fick byta ett krängningshämmar stag som började "knacka" vid sväng.
Har haft bilen i 6 år nu och är sjukt nöjd, har väl fått ett praktexemplar känns det som :D
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]