- lör 28 nov 2009, 11:06
#346901
Har roat mig lite på morgonen och labbat med en fjäder på waste gatens tryckstång. Se foto.
Mäter trycket med en billig manometer (från Biltema tror jag, sitter med ett buntband på torkaren) Den är så klart inte kalibrerad men för jämförande tester duger den.
Test 1- Före. 6 psi (0,42 bar)
Test 2- Fjäder. 7 psi (0,50 bar)
Test 3- Fjäder lite kortad. 8 psi (0,57 bar)
Har ännu inte testat på riktig väg utan bara på lilla skogsvägen så jag har inte fått någon egentlig känsla för vad det gör i effekt. Lite läskigt på skogsvägen då man måste komma upp i hastighet och minst 3'ans (helst 4'ans) växel för att få tillräcklig belastning så trycket kommer och blir stabilt.
Fråga:
Är det risk för motorn? Kommer systemet att skydda ändå mot spikningar o,s,v?
Hur högt i tryck vågar man gå?

Mäter trycket med en billig manometer (från Biltema tror jag, sitter med ett buntband på torkaren) Den är så klart inte kalibrerad men för jämförande tester duger den.
Test 1- Före. 6 psi (0,42 bar)
Test 2- Fjäder. 7 psi (0,50 bar)
Test 3- Fjäder lite kortad. 8 psi (0,57 bar)
Har ännu inte testat på riktig väg utan bara på lilla skogsvägen så jag har inte fått någon egentlig känsla för vad det gör i effekt. Lite läskigt på skogsvägen då man måste komma upp i hastighet och minst 3'ans (helst 4'ans) växel för att få tillräcklig belastning så trycket kommer och blir stabilt.
Fråga:
Är det risk för motorn? Kommer systemet att skydda ändå mot spikningar o,s,v?
Hur högt i tryck vågar man gå?

Volvo V-40 2004
Volvo 245 1988
Peugeot 406 kombi 2002
Audi 80 2,0 16v 1991
Opel kadett GTE 1984
Volvo 245 1988
Peugeot 406 kombi 2002
Audi 80 2,0 16v 1991
Opel kadett GTE 1984