Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rayyan
Har roat mig lite på morgonen och labbat med en fjäder på waste gatens tryckstång. Se foto.

Mäter trycket med en billig manometer (från Biltema tror jag, sitter med ett buntband på torkaren) Den är så klart inte kalibrerad men för jämförande tester duger den.
Test 1- Före. 6 psi (0,42 bar)
Test 2- Fjäder. 7 psi (0,50 bar)
Test 3- Fjäder lite kortad. 8 psi (0,57 bar)
Har ännu inte testat på riktig väg utan bara på lilla skogsvägen så jag har inte fått någon egentlig känsla för vad det gör i effekt. Lite läskigt på skogsvägen då man måste komma upp i hastighet och minst 3'ans (helst 4'ans) växel för att få tillräcklig belastning så trycket kommer och blir stabilt.

Fråga:
Är det risk för motorn? Kommer systemet att skydda ändå mot spikningar o,s,v?
Hur högt i tryck vågar man gå?
Bild
Användarvisningsbild
av gaggi77
Antar att du har en S40 2,0T.
Man kan höja turbotrycket genom att vrida på wastegatens tryckstång. Men när tubotrycket höjs mekaniskt så känner programvaran till den och indikerar fel genom lysande motorlampa. Spikingar kan förekomma om laddtrycket är för hög. Så klart att det är farligt för kolvar osv. Så tänk på vad du gör :-O)
Användarvisningsbild
av vetten
En del av ändringen av ökat ladd kompenseras ju av LMM:n och lambda sen finns det ju en censor som känner av om motorn spikar, men nyare motorer är mycket känsligare för sådan (fusktrimning) än dom äldre turbomotorerna var. Sen är det ju 98 oktan som gäller.
av Rayyan
Visst fan, tänkte inte färdigt.
Man tankar 98 okt så är man ganska väl försäkrad mot spikning med rimligt laddtryck.

I mitt fall så är det ganska sällsynt att jag använder max effekt men om det finns lite extra så vill man ju känna draget.

Vad är LMM?

PS.
Jag är faktiskt förvånad att det funkar att höja trycket med så enkla medel. Jag trodde systemet skulle kompensera på något sätt.
Funderar på att ta en Lördagswhisky så vidare tester får anstå till i morgon.

MVH/Rayyan
Användarvisningsbild
av vetten
LMM = Luftmassemätaren. Den räknar den luftmängd som motorn får i sej så att den får rätt mängd bränsle i förhållande till luftmängden, rätt blandning med andra ord.
av Rayyan
OK.

Tack för snabbt svar.
Jag jobbar bl.a med fyllning av gaser i flaskor och en massa andra andra emballage.
I fyllningen kallar vi det för "massflödesmätare" "MFM" men de gör ju samma jobb.

Hittade ett klipp på en xc90, där fan[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]