Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av brg
Är det lagligt att byta till xenonljus. Har hört att det inte är det, att bilprovningen kan slå ner på det.
Jag har en volvo s40 -98, som jag har tänkt att byta på. Där är hel o halvljus i samma lampa ( H4).Tycker att det är så dåligt halvljus, nästa så man blir lite skraj när man åker när det är mörkt o regningt, som det har varit den här tiden. Tar gärna emot tips hur jag ska få bättre halvljus.
Mvh: Örjan
av Lövet
Nej det är inte lagligt i halvljuset och det kommer inte att gå igenom besiktningen.
För att det ska bli lagligt måste du byta ut hela strålkastaren till originalxenon och montera automatisk ljusviddsreglering.

Bättre halvljus kan du få genom att byta till Osram Nightbreaker eller Philips Vision Plus som är bättre former av Halogenlampor. Kolla också att du har rätt spänning framme i lampan samt att dina reflektorer och glas är i bra skick.
av brg
andreas_lofgren skrev:Nej det är inte lagligt i halvljuset och det kommer inte att gå igenom besiktningen.
För att det ska bli lagligt måste du byta ut hela strålkastaren till originalxenon och montera automatisk ljusviddsreglering.

Bättre halvljus kan du få genom att byta till Osram Nightbreaker eller Philips Vision Plus som är bättre former av Halogenlampor. Kolla också att du har rätt spänning framme i lampan samt att dina reflektorer och glas är i bra skick.
Hej! Det var raka besked och jag tackar så mycket för det. Ska kolla lampor och reflektorer.
MVH Örjan
Användarvisningsbild
av Tomas88
Kan bara tillägga en sak utöver det Andreas sagt.
Kolla om du har rätt ljusinställning. Detta behövs ju särskild utrustning till så det andra är rätta att börja med.
av metalHJ
Bilprovningen kontrollerar ljusinställningen vid varje besiktning, och om nu bilen snart ska in passa på att bara fråga om halvljuset ser bra ut! Annars finns verkstäder som har denna utrustning, och tar nog inte speciellt mycket betalt för en sån kontroll.
av Kojje
Köp en kvalitélampa från philips eller Osram visst är dom dyra men håller oftast mycket längre och ger ett bättre ljus.
av Shift
andreas_lofgren skrev:Osram Nightbreaker
Håller de vad de lovar? Är rätt sugen på nightbreaker.
av Lövet
Vågar inte garantera något. Har inte använt de själv men de finns åtminstone de på olika forum som tycker att de funkar.
av Matt23
Kör med Philips Vision Plus på halven, H7 iofs men är riktigt nöjd med dom...
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]