Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Goa gubbar!

Är helt novis på bilar och mekande, så jag skulle tacksamt ta emot råd o tips.
Har en volvo v40 diesel, 1,9td av 98 års modell.

Fick olja i kylaren, körde direkt till en firma (i Arlöv, som inte känns helt seriös...) som konstaterade att det var topplockspackningen som var kass.

de bytte den, vet ej ifall de planade toppen, de bytte även kuggremshjulet.
De idag o sa att den var klar, glad var jag o tänkte gott äntligen fixat.

Betalade o såg glad ut o köre därifrån,
nu lyser lamba lampan, det har den aldrig gjort tidigare, luktar lite avgaser i kupen.
Och motorljudet låter bra mycket mer än innan, jag vet det är en diesel, och kan låta lite som en traktor, men det här är stor skillnad, ett mer högfrekvent ljud, och ansträngt. kommer även då och då ett ljud, ihåligt och burkigt rasslande, brummande, det kommer och går..

Jag körde tillbaka med bilen, men de tycker bara att den låter som en diesel, och att de skulle gjort något för att lambdalampan skulle börja lysa nekade de till, de har ju inte pillat på avgassystemet....

hjälp bitte! vad göra och vilka rättigheter har man??
Senast redigerad av 1 chrillev40, redigerad totalt 0 gånger.
Konsumentköplagen.

Klart dom ska kolla varför lampan lyser, det är ju först då dom kan avgöra om dom orsakat felet !

för mig låter det som om du har et grenrörs lekage (alltså något dom har orsakat, då detta måste demonteras för att byta topp packning)
på dom igen bara!
chrillev40 skrev:tack carman!

om oljudet, blir det ett burkigt trött morrande/rasslande ljud som kommer och går om det är ett grenrörsläckage?
svårt att beskriva ljudet.....=)

det brukar vara med tickande om det läcker i grenröret.

om det låter burkigt, så brukar katalysatorn vara tom, det kan även knacka rasla om det ligger lösa bitar i katalysatorn
uppdatering

Var nu ute i dagsljus o kollade bilen, kollade i kylaren, det var en klegga med olja, fiskade upp åtminstone 0,5 -1 dl olja.

Firman har alltså bytt topplockspackning, rengjort motorn med en "speciell" rengjöringsvätska, sköljt igenom
systemet och rengjort kylaren,
ska då man finna olja i kylaren efter en sådan här reparation????

Motornljudet jag tidigare talade om kan bäst beskrivas som, en hetsig moped, med ett rasslande ljud som kommer och går o låter som en blandning mellan en trött stadsbuss eller lastbil, värst på 2:ans växel när man ökar till 30. när man håller ett jämnt tempo på 4:an i 50 km så kommer det ljud som kommer o går, rasslandet.

Lambdalampan tänds och släcks fortfarande då och då.

Vet nån här en BRA bilverkstad som kan volvo i Malmö?
Som jag har förstått det så kan man lämna in bilen till en annan verkstad och kräva den förra verkstaden på det det kostar att åtgärda felen. Någon som är insatt i detta?
Senast redigerad av 1 chrillev40, redigerad totalt 0 gånger.
chrillev40 skrev:Som jag har förstått det så kan man lämna in bilen till en annan verkstad och kräva den förra verkstaden på det det kostar att åtgärda felen. Någon som är insatt i detta?
Nej, du måste ge verkstaden möjligheten att åtgärda felet. Du kan inte lämna bort bilen till en annan verkstad och "skicka räkningen", så fungerar det inte. Tyvärr.
Om du ligger i konflikt med bilfirman och de vägrar stå till svar för ev. fel, kan man säkerligen göra så som du beskriver! Men som jag förstått det har du varken kontaktat konsumentrådgivare, eller annan juridisk person för att få lite luft under vingarna... Att göra en sån grej på egen hand, så kommer du nog få slåss! Gör rätt från början, och ligg på verkstaden. Upplever du det omöjligt, är det nästa steg att kontakta någon form av ombud för konsumentköplagen i kommunen som kan hjälpa dig vidare!

Felet kan vara mycket, vilket i frågan känns ganska ointressant då det verkar som givet i din förklaring att det är verkstaden som gjort fel! Så ev. fel kan vi dividera fram och tillbaka, men de som ska lösa frågan är verkstaden du anlitade.
du kan bara reklamera jobbet till den firma som gjort fel, ingen annan firma.

Jag har sett liknande saker flera gånger, folk lämnar in bilen till en firma & blir inte nöjda, då reklamerar man inte! varför gör man inte det? om vi gör fel, reklamerar ju alltid kunden till oss! (varför ska alltid de små oseriösa komma undan?)

jag har till o med sett exempel där försäkringsbolag går in o tar kostnaden för ett fel som en skutt verksta gjort, tycker sånt är så fel!
CarMan, självklart är det fel att småskuttarna kommer undan sina skyldigheter! Men samtidigt, vad gör man om personalen inte går att deala med? Att ta till rättsliga åtgärder för en sådan grej tror jag många besparar sig, dels för kostnaden och dels för den tid det tar. Det finns en bra sida och en dålig i att det är så lätt att starta eget i Sverige, dåliga sidan är att man inte har en aning om vilka som är seriösa eller inte. Det bra är tillväxten och stimuleringen av den svenska ekonomin, när vi har driftiga entreprenörer som faktiskt sköter sitt jobb och tar sitt ansvar! Men tyvärr, finns det ju lika många rövare som inte alls har någon god tanke med sin verksamhet och därför bokstavligen skiter i privatkonsumenter som dig eller mig. Dom ska självklart klämmas åt, bara det hade vart lättare att klämma åt dom! Återigen det svenska rättssystemet som är en liten flaskhals...
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]