Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej igen...

Är det någon som har en Volvo S40 2,0T Fas2 som är trimmad från BSR steg1-2 med en laddtrycksmätare? Undrar hur mycket laddar era bilar med full gas :?:
Tackar för svar
Användarvisningsbild
av gaggi77
Kojje skrev:När jag körde steg 2 från Autotech laddade min V40 2.0T 0.95 bar. Någonstans runt 0.9-1.0 bör en 2.0T ladda med steg 1-2.
Min laddar 0,7 - 0,75 bar. Ringde idag BSR i Växjö utan att säga hur mycket min S40 2,0T laddar med steg 2 och frågade var ligger laddtrycket på steg 1-2.
Fick svar från 0,7 upp till 0,9 bar! Men däremot ringde jag till autotech och de säger att laddtrycket ska vara med deras chip från 0,85 upp till 1,0 bar...beroende på vädret också. Kan det vara skilnad på chip från BSR och AUTOTECH?
av Kojje
gaggi77 skrev:
Kojje skrev:När jag körde steg 2 från Autotech laddade min V40 2.0T 0.95 bar. Någonstans runt 0.9-1.0 bör en 2.0T ladda med steg 1-2.
Min laddar 0,7 - 0,75 bar. Ringde idag BSR i Växjö utan att säga hur mycket min S40 2,0T laddar med steg 2 och frågade var ligger laddtrycket på steg 1-2.
Fick svar från 0,7 upp till 0,9 bar! Men däremot ringde jag till autotech och de säger att laddtrycket ska vara med deras chip från 0,85 upp till 1,0 bar...beroende på vädret också. Kan det vara skilnad på chip från BSR och AUTOTECH?
Ja det är ju olika utveklare av programvaran (chippet) så visst kan det skilja nu kan man ju se själv om man har en laddtrycksmätare att laddtrycket kan skilja men även tändkurvan samt bränsletillförseln skiljer annars hade du fått spikningar och det är inget bra.Vad har du för mätare dom vanligaste som säljs av div. firmor brukar visa ok värden men ibland kan dom visa lite fel har du möjlighet testa med en annan mätare.Vill man göra det väldigt enkelt kan man säga att 0.1bar=ca 10hk,och precis som Autotech säger spelar väder och vind in en del kall insugningsluft är att föredra framför varm insugningsluft då det får plats fler syre molekyler i kall luft därav bättre förbränning samt mer effekt.Så ett öppet filter som ej är avskärmat i motorutrymmet är ingen höjdare när det blir riktigt varmt under huven.

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]

Om du orkar kan du leta i sprängskisserna p&a[…]