Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har köpt en volvo v40 -97, har haft den sen i mars 09.
Den första grejen dök upp när jag skulle byta abslampan i instrumentpanelen, då visade det sig att den förra ägaren tagit bort lampan hel o hållet för att dölja att den va tänd hel tiden :-(O) :evil: . Så satt jag i en ny o nu lyser ju den, vad kan felet ligga vad gör jag för att få abs systemet att funka? ?:-/
Nästa problem är att bilen rycker o suger och inte orkar upp för backarna. Ibland så startar den men sen så slocknar den igen sen får jag vrida om nyckeln igen o då startar den som vanligt. Var ligger felet? ?:-/
Sen har listen till bakkofångaren lossnat, den som döljs av bakluckan då den är stängd. Hur får man fast den så det håller det går inte att tryck dit den då hoppa den av igen. Lika så innelisten i luckan den har också gått av sitt fäste. Ngr tips? :|
Tacksam för alla svar!
Lite mer detaljer om bilen/problemen? Motor? Mil?

Vad gäller listerna är det allt som oftast fäst med clips i plast, som med åren tappar sin profil och börjar glappa. Vet inte om du kan byta clipsen separat, annars hade jag personligen limmat fast det med PL400! Se till att det är rent och rostfritt under, annars kommer du få problem med rost framöver...
Volvotjejen. Skulle råda dig att starta en tråd om varje problem med tydliga rubriker så man vet vad tråden handlar om. Ev slå ihop listen och kofångarproblemet i samma så du får tre trådar.
Det blir lätt rörigt om man skall diskutera allt i samma tråd.
metalHJ skrev:Lite mer detaljer om bilen/problemen? Motor? Mil?

Vad gäller listerna är det allt som oftast fäst med clips i plast, som med åren tappar sin profil och börjar glappa. Vet inte om du kan byta clipsen separat, annars hade jag personligen limmat fast det med PL400! Se till att det är rent och rostfritt under, annars kommer du få problem med rost framöver...
Svar:
Tack för ditt tips, var köper jag PL400?

Bilen har nu gått ca 20000mil.
Typ: 1.8
Årsmodeller: 1997
TYPINFO
Motor: B4184S/B4184S3
KW: 85

Problemet är att ibland är bilen svårtartad, sen om man trycker till på gasen så kommer den igång. I uppförsbackarna så går det knappt uppför o den tappar fart snabbt. Den sugero ryker när man kör. Har bytt startmotorn o servat bilen men inte bytt bensinfilter ännu för jag får inte upp själva muttern till fästet, men har sprutat den nu så får jag hoppas att jag får upp den. Ett tag så starta den inte därför byte vi startmotorn men den andra va hel så nu har jag två hela startmotorer. Ant så va det startspärrsrelät som trilskades men som sen godkände nycklen o nu startar bilen. Jag har även bytt batteriet till underhållsfritt, samt bussningarna i växellådan o gjort en vanlig service men inte bytt tändkablar o tändstift ännu för de var som nya. Ska jag byta även dom?
Abs lampan lyser vet inte vad felet ligger, ska man göra en elsystemskoll? Vad skulle de kosta tror du?
Är det ngt mer du vill veta så hör av dig, Vill du köpa bilen så skrik :lol:
Tomas88 skrev:Volvotjejen. Skulle råda dig att starta en tråd om varje problem med tydliga rubriker så man vet vad tråden handlar om. Ev slå ihop listen och kofångarproblemet i samma så du får tre trådar.
Det blir lätt rörigt om man skall diskutera allt i samma tråd.
Ok tack, jag är ny på sidan vet inte ännu alla funktioner. tack för tipset :D
Skriker, vad ska du ha för bilen? :wink: Behöver en pendlarbil åt tjejen, då dagarna är ganska lugna nu har jag lite tid över att skruva lite! Du kanske vill ha en 960? Maskinellt felfri, men behöver sig en omgång kärlek utvändigt.

Jag är inte helt haj på motorkoderna än vad gäller S/V40, därför undrar jag bara snabbt om du har Mitsubishi motorn, eller Volvos egna utveckling? Mitsubishi/GDI motorn brukar betecknas 1.8i, och dessa motorer har stora problem med att de sotar igen. Om det är som du säger att du tappar styrka, kan jag direkt koppla till en igensotad motor.

Suger och ryker när du kör? Hur menar du med "suger"? Är det vit, svart eller blåfärgad rök? Luktar det bränt? Dricker bilen glykol eller motorolja? Tickande ventiler? Någon skillnad i motorgången/röken om bilen är kall eller varm? Liknande detaljer är skitbra om du försöker ta reda på, så ska du se att vi kommer lyckas bena ut problemet :wink:

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]