Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Shift
Vad har ni för temperatur på motorn när ni kör?
Jag har 50 grader vid normalkörning, när det är mellan 0-5 grader varmt ute.
Oljan brukar ofta vara "cold". Jag tycker att det låter lite lågt?
Kan tillägga att jag inte får upp någon vidare temperatur inne i kupén.
av Shift
Uppfattat! Tänkte ta och göra rent toppen när jag ändå håller på. Går det bra att göra det så länge man inte häller vatten i spridarkontakterna?

Bild
av metalHJ
Motortvätt på nya bilar med mycket elektronik är alltid lite kinkigt! Det bästa du kan göra är att koppla bort minuspolen från batteriet och när du är färdig låta det självtorka. Då är risken för kortslutning minimal. För att skynda på hela processen, sätt en kupévärmare under huven och stäng så mycket det går efter tvätten!

Sist jag motortvättade 960'in rök en tändförstärkare! Om det till hundra beror på tvätten vet jag inte, men det var strax efter att motorn blivit tvättad så det är starkt misstänkt att det blev kortis någonstans i tändsystemet där tändförstärkaren fick ta stryk!
av metalHJ
Ja personligen aktar jag mig lite för motortvättar i "dagens" bilar. Hade en gammal Mercedes 230E förr, gamla W124 karossen. Där var det inte så kinkigt att motortvätta, så där blänkte det nästan oftare än det gör på nyare bilar jag äger.

Men visst kan du motortvätta, bara du vidtar lite försiktighetsåtgärder! Vill man åka fint får man lida pin, all bekvämlig elektronik är trots allt känslig. :P

Har inte Biltema motortvätt på tryckbehållare? Du sprayar ut som med en lackburk, skrubbar med en vanlig tvättborste, sköljer lite försiktigt med vattensprutan och torkar sen rent med trasa. Då har du ganska stor koll på att inte skölja ner hela motorn med vatten iaf. :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Kolla bara tändstiftsbrunnarna innan du kör iväg så ska det nog gå bra.
Jag har motortvättat min 2,0T två gånger utan några problem.

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]