Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Underlag
Är en stolt, tillika helt okunnig, ägare av en S40 2.0t 2003 och har nyligen satt på ett par finfina vinterdäck på original-alu-fälgarna, 15".

Upptäckte dagen efter att om jag har en passagerare i baksätet eller lastar tungt så låter det väldigt oroväckande när jag kör på väggupp. Eftersom jag inte har någon större koll så kollar jag på bakdäcken hur de sitter i relation till övriga bilen och upptäcker till min stora fasa att de sitter farligt nära karossen och misstänker således att däcken nuddar "kaross-kanterna" (klockan 3 på däcken, så att säga) när jag kör i gupp. Det är väl en 3-5 cm mellanrum.

Är det som så att de nya däcken är för stora/breda eller kan det vara något fel på fjädringen eller dyl?

Transportstyrelsen säger att mina däckdimensioner är: 195/60 R15 88V.
De nya däcken heter: 195/65 och sitter som sagt på 15" originalfälgar.

...och om de är för stora, finns det något annat att göra än att gråtande köpa nya?
Användarvisningsbild
av Tomas88
De däcken du har är inte bredare men har högre profil.
195 är bredden 60 är profilen (höjden) i procent av bredden.
Alltså orginalhöjden är 195x0,6=117mm sen har du ju däck på båda sidor :wink: alltså 117x2=234mm

På den dimensionen du har nu blir då den totala däckhöjden 195x0,62x2=253,5 Skillnaden är 253,5-234=19,5mm alltså har du ca 2 cm större diameter än orginal. Låter ju inte så mycket men....

Hoppas jag räknat rätt nu. Annars får ni hojta till.

Så antingen får du:
- Lasta lätt och köra sakta över väggupp.
- Gråtande köpa nya däck.
eller.
- Höja bilen :wink:
av roberte
Gjorde samma tabbe själv. I mitt fall tog det i på framhjulen vid max rattutslag. Jag lyckades hitta en hygglig däckhandlare som tog dem i inbyte mot nya däck som passar. Fick då infon att 195/60 R15 är maxmått för S/V40.

Det bästa blir nog att försöka sälj de nya däcken och köpa nya som passar.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Du får ha 185-65-15, 195-65-15, 205-55-16, 205-45-17, 215-35-18.
Bortse från däckbredden: 185, 195, 205, 215.
Räkna så: 65=6,5, 55=5,5, 45=4,5 och 35=3,5.
6,5+15=21,5
5,5+16=21,5
4,5+17=21,5
3,5+18=21,5
Så nu kanske är det lite lättare att hitta rätt däck dimension till S/V40 :-)-) Max 21,5 :-O)
S40 2,0T '03 har jag som själv har vinterdäck 195-65-15 och sommar däck 195-65-15...inga problem everhuvudtaget! Det måste va nåt med din bils fjädring.

MVH
Användarvisningsbild
av CarMan
hur kan man köpa fel däck? hjälper inte däck handlaren dig att få rätt däck?

köper du privat kan jag förstå det, men då gäller det ju att själv vara påläst, hur ska man annats kunna köpa rätt & desutom veta att man köper till rät pris?
av roberte
CarMan skrev:hur kan man köpa fel däck? hjälper inte däck handlaren dig att få rätt däck?

köper du privat kan jag förstå det, men då gäller det ju att själv vara påläst, hur ska man annats kunna köpa rätt & desutom veta att man köper till rät pris?
Nej, det kan man inte vara säker på. Jag köpte mina på Euromaster. När jag upptäckte att det blivit fel ringde jag och påpekade detta. Fick till svar att jag fick skylla mig själv som beställer fel däck. Killen som till slut hjälpte mig kunde inte förstå att en så stor firma inte hade bättre koll. Enligt honom så är det allmänt känt att den dimensionen jag hade fått inte passar.

Så lita inte blint på de stora firmorna bara för att de är stora. Bättre att gå till en liten firma som har lite koll på bilar i allmänhet också.
Användarvisningsbild
av CarMan
roberte skrev:
CarMan skrev:hur kan man köpa fel däck? hjälper inte däck handlaren dig att få rätt däck?

Nej, det kan man inte vara säker på. Jag köpte mina på Euromaster. När jag upptäckte att det blivit fel ringde jag och påpekade detta. Fick till svar att jag fick skylla mig själv som beställer fel däck. Killen som till slut hjälpte mig kunde inte förstå att en så stor firma inte hade bättre koll. Enligt honom så är det allmänt känt att den dimensionen jag hade fått inte passar.

Så lita inte blint på de stora firmorna bara för att de är stora. Bättre att gå till en liten firma som har lite koll på bilar i allmänhet också.

men du har ju en hel del rättigheter som konsument, så det är bara att driva det vidare. Men om du går in o beställer en specefik däck storlek, utan att tala om vad den är till, så får du givetvis den storleken.
Det man ska göra är att man vill ha pris på nya däck till bilen, då ligger ansvaret på deras sida att plocka fram rätt däck, passar dom inte kan du reklamera!
Du ska även kuna beställa fel dimension till din bil, man så fort du har talat om vilken bil dom ska passa på så är dom skyldiga att upplysa dig om att det är fel däck för denna bil.

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]

Om du orkar kan du leta i sprängskisserna p&a[…]