Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av beije
Hej,
Har ett par problem med min S40,
Först och främst så har jag märkt nu på hösten att bilen knackar i ett jämt intervall från 900RPM och uppåt när bilen är varm, ljudet är ganska lågt men man det låter ungefär som när någon knackar på en träbit och väldigt svagt. Jag hörde med en verkstad men de sa att de inte egentligen kan göra något innan ljudet blir kraftigare eller att något slutar att fungera. Ljudet kommer från högersidan av motorutrymmet (från förarens synvinkel). dvs. vid kamremmen, generatorn osv.

Och nu till tickandet.
När jag körde hem från jobbet idag så började bilen "ticka" då maskinen var kall, låter ungefär som när man slår på kanten av en trumma. Detta försvinner efter ~3-5 minuter av körning eller då maskinen har börjat få upp lite värme.

Och avslutningsvis sista "problemet",
Då jag kör på en ojämnyta t.ex. en stenväg och svänger skarpt åt vare sig höger eller vänster så kommer det ett dunkande ljud ibland, idéer?

Bilen är en;
S40 1.6L 1998 (1999 version).

Skulle verkligen uppskatta några idéer, har haft bilen i min ägo i runt ett halvt år och den har fungerat väldigt bra hittills. All service är gjord och stämplad, och då jag köpte bilen förde jag den på verkstad för att byta ut bl.a. olja, oljefilter, kylarvätskan, bromsvätskan och en del andra saker.

Tack i förhand!
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Och avslutningsvis sista "problemet",
Då jag kör på en ojämnyta t.ex. en stenväg och svänger skarpt åt vare sig höger eller vänster så kommer det ett dunkande ljud ibland, idéer?

Om det e från nåt däck eller så så e det krängningshämaren som håller på att ge sig bytte mina å ljudet försvann för mig. Då om det e som ett klonkande ljud från däck området mina va slut bak på bilen
av beije
Hej och tack för svar :)
Finns det nått enkelt sättet att verifiera att det är krängningshämaren? Är det ett vanligt fel bland S40?

--

Kan även tillägga att bilen har gått ~175000km.
Användarvisningsbild
av Tantan
Ta av däcket, in med handen och känn runt. rucka och vrid på bussningar och stag och känn efter större glapp. skulle passa på att kolla drivknuten också, den kan ge ljud ifrån sig när man svänger...
av beije
Hej igen,
Ok, jag ska testa det, måste se ifall jag kan få låna ett värmegarage av någon :)

Men just nu är jag mest orolig över dessa ljud från maskinen, för att uppdatera om tickandet så är ljudet obefintligt då man startar maskinen, efter runt 20 sekunder börjar det att ticka väldigt hårt och sedan då maskinen blir varmare så avtar ljudet, kan detta vara ventilerna? Och ifall det är ventilerna är detta dåligt för dem?

( Ni får ursäkta mej ifall jag har sak fel, är inte riktigt pro med bilar ;) )
Användarvisningsbild
av Grovsnus
Bilen du har är 13 år gammal, ska du behålla den tycker jag du kan lägga ner en liten peng på den:
Byt ut alla bussningar i framvagnen, även krängningshämmarstag, har du manuell låda byter du ut dessa stag också, och har du råd byter du ut de fyra dämparna runt om, Sen känns den som ny och du har inte lagt ner alldeles för mycket pengar.
Om något i bilen börjar rör sig onormalt sliter det på något annat och kedjereaktionen är i gång, det blir vibrationer, plast börjar skapa irrterande ljud, den går ostabilt, osv.

Detta har jag gjort på tidigare inköp, dock ej denna juvel jag idag besitter, fjädrarna är nya visserligen men jag drar en del med den.
Användarvisningsbild
av Grovsnus
beije skrev:Hej igen,
Ok, jag ska testa det, måste se ifall jag kan få låna ett värmegarage av någon :)

Men just nu är jag mest orolig över dessa ljud från maskinen, för att uppdatera om tickandet så är ljudet obefintligt då man startar maskinen, efter runt 20 sekunder börjar det att ticka väldigt hårt och sedan då maskinen blir varmare så avtar ljudet, kan detta vara ventilerna? Och ifall det är ventilerna är detta dåligt för dem?

( Ni får ursäkta mej ifall jag har sak fel, är inte riktigt pro med bilar ;) )
Garanterat ventilspelet, nu vet inte jag vad 1.6 litersspisen är för en skapelse men det var inte ovanligt förr med tickande motorer som efter 3 minuyter slutade tickade, har haft några Fordar tyvärr. Kör snällt vid kallstart tills att ventilerna har "ställt" in sig. Kan dock vara dags för ett motorkonditionstest.
Användarvisningsbild
av Tantan
Låter absolut som ventilerna, dom avtar i tickandet när oljan blir varm. ingenting man fixar med själv om man inte är ganska duktig hemmapulare.. kör lite försiktigt tills motorn blivit varm. rekommenderar dock att du låter en meck kolla den, är ticket inte så farligt kan du vänta med det.
av Tartryffel
Hade det här ljudet när jag hade lite (inte för lite) olja i bilen. I med en liter så försvann det tills den var förbrukad.
av beije
Grovsnus: Det låter intressant men en aningen dyrt, vet du i vilken prisklass det brukar röra sig? (Förstår att det är svårt att uppskatta och bäst skulle vara ifall jag far till en verkstad och frågar)

Grovsnus, Tantan, Tartryffel: Jag har i just nu Castrol (Vet dock inte vilka värden det var på den, skall kolla service boken nästa gång jag är vid bilen), oljan byttes i början av Juni i år, jag kollade tidigare oljan och den ligger ~1mm under max. Oljans färg är brun-transparent ungefär sådär som nyolja ser ut som.
Iofs. så är det väl aldrig dåligt att byta oljan för ofta :) Ska höra med min vanliga verkstad om oljebyte och eventuellt överseende med de saker som Grovsnus, tipsade om.

Verkligt glad över alla svar :D

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]