Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DBlom
Hej!

Jag kör en V40 2,0T -02, för några dagar sen märkte jag att den högra sidobackspegeln inte värmde, har någon haft samma problem? och hur får jag bort glaset/spegeln för att kunna felsöka?
av juste
Hmm, märkligt, har också samma fel på samma spegel.
Upptäckte det för ett par dagar sedan.
Jag antar att det är ett elektriskt motstånd som värms upp, på baksidan av spegeln.
Det borde väl finnas någon kontakt i närheten av spegeln som man kan ohm-mäta motståndet i, innan man plockar ner spegeln.
Det kan ju vara avbrott i strömförsörjningen dit också, även om det är mindre sannolikt.
av Tartryffel
Du måste byta spegelglaset, värmeelementet/trådarna sitter på baksidan av glaset. Det går säkert att resistensmäta men med tanke på att ett nytt glas kostar 225 kr på Skruvat så är det inte värt besväret.
Kablarna till spegeln går från dörrsidan och ut bakom den där trekantiga plastbiten direkt innanför backspegeln. Bakom där sitter tre skruvar som håller själva spegeln. Men som sagt, det är inte värt det. Byt, rengör kontaktytorna (de ärgar) och kör vidare.
Glaset sitter i små fästen, flera stycken, det är bara att bända försiktigt med ett eller ett par falsben eller liknande så släpper det. Eftersom du ska byta så behöver du ju inte vara lika försiktig med det nuvarande som med det nya.

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?