Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej

Har en Volvo S40 2,0T '04 - 9500 mil.

Vid full gaspådrag går laddtrycket upp till 0,9 bar och sedan faller snabbt ner till 0,5 bar och stannar där tills jag växlar trots att plattan är i mattan. Och sen händer det samma sak vid nästa växling. Det kommer snabbt upp till 0,9 bar och då känner jag hur bilen skjutsas iväg men efter en sekund så faller det till 0,5 bar och då känner jag inte den kraften jag hade från början.

Vad tycker ni? Är detta vanligt eller ovanligt?

Tackar för svar
Användarvisningsbild
av andreas 80
Är inte orginal laddtryck på en 2,0t ungefär 0.5 bar. T4 har däremot runt 0.9 orginal
Så är den inte trimmad är nog allt i sin ordning.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Motor är trimmad av BSR steg 2. Då laddar den 0,9 bar utan problem men varaför faller den ner snabbt?
Användarvisningsbild
av vetten
Kan ju vara magnetventilen som styr Wg-n som krånglar och inte håller trycket uppe.
av Kojje
Det är wastegaten som inte orkar hålla uppe trycket bara att byta.
Lite får man räkna med att laddtrycket går tillbaka efter peak men ej mer än ca.0.2 bar som mest.
Hade problem med detta på min bil när jag körde steg 4 1.25bar i peak och sedan backade den till 0.7bar löste problemet tillfälligt med en laddtrycksventil men då får man hålla stenkoll så att inte laddtrycket skenar iväg.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Ok.

Vad kostar en original wastegat då? Och är den svårt att byta? Kan man göra det själv?
Finns det bilder på hur man byter den?
Användarvisningsbild
av gaggi77
Bytade magnetventilen idag mot ny. Bilen går som ett skott. Laddar 0,9 bar utan att falla till 0,5 bar. :D
av metalHJ
Ser att ni pratar om lättrycksmotorn, som även jag har i min!

Hur är det med chiptrimmet? Krävs det bara modifiering av databoxen för att få samma effekt som en "riktig" T4'a? Inga mekaniska ingrepp?

Rimligtvis borde ju original fulltrycksmotorn vara kraftigare byggd för att hålla för den extra effekt som blir vid fullt laddtryck. Man tycker ju rent spontant att lättryckaren då borde utsättas för onormalt stort slitage, och lättare få lagerras m.m. Någon som är insatt i hur lika motorerna är varandra? Vad den mekaniska skillnaden är så att säga?

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]