Jag gjorde samma operation men behöll det blåa gummit från originalglödlampan och monterade i en ny glödlampa av samma modell som sitter i bilstereon.
Man kan inte köpa de med svart sockel och blått gummi på men de har en nästan likadan modell med vit sockel och ofärgad lampa, den opererade jag loss, lödde fast där den trasiga lampan suttit och trädde på gummit. På så sätt fick jag behålla samma färg på ljuset, jag hade funderingar på en vit LED men jag hade irriterat mig på det om det sett annorlunda ut så jag tog den vägen istället.
Man bara böjer upp ståltråden i spåret vrider loss och drar ur lampan ur sockeln.
Lampan heter VO 9148908 på Bilia och kostar 56,70 kr f.n. Men som jag nämner längre ner så är det en för stark lampa egentligen, på 60mA istället för 40 mA, så det är bättre att köpa eller beställa den sorten som finns på kjell.com (se länk nedan)
På den svarta sorten som sitter original i bilstereon (om man har en sån extra, eller plockar från kasserad bilstereo) är det epoxy eller nåt som låser tråden, besvärligt, antingen skär man av tråden strax efter eller "Dremlar" ur epoxyn - båda varianterna funkar
EDIT: Sockel-lös lampa som verkar vara av rätt modell 12V 40mA:
http://www.kjell.com/?item=63739 återstår dock att verifiera.
På min -00 gjorde jag så här:
Panelen går enkelt att ta loss,
man lossar först skyddet runt växelspaken
därefter går det lätt att ta loss panelen där de två stolsvärmeknapparna sitter (kostade väl runt 160 spänn för en ny knapp har jag för mig, ska kolla exakt imorgon)
Knappen skjuts inifrån och ut för att lossa,
Kontakten lossas genom att bända loss grip-delen i hörnorna, räcker med ena för det mesta, man kan peta med nageln
Nu har du knappen i handen.
Man kan passa på att torka bort smutsen som säkert sitter på den rörliga delen av knappen, de funkar lättare då
Ha knappen i uttryckt läge
Det finns två klackar, en på varje sida i ett rektangulärt hål, man måste tvinga upp dessa, det underlättar att dra i knappen samtidigt och även trycka på kontakterna. Man ska bara över en liten kant sen är det ett spår hela vägen ur den svarta hållaren.
ELLER så tar du ett stadigt tag och bara drar isär knappen från hållaren - funkar det med.
Se till att ha stolsbilden i rätt läge annars kanske den vita låsningen ramlar i knäet när knappen lossnar
Ta bort låsningen, den vita delen, bara att lyfta loss, den sitter inte fast
Vänd knappen
Det sitter en fjäderbelastad del, vi behöver montera loss fjädern och lossa den lilla svarta delen
Ta bort fjädern först, en platt mejsel funkar
Den rörliga delen går inte att ta loss förrän den svarta delen med kontakttungorna lossats
Liksom tidigare är det två klackar, det går dock lite lättare nu eftersom man bara behöver peta med tumnageln och böja den gråa delen lätt utåt på en sida i taget samtidigt som man med andra tumnageln trycker loss den svarta delen.
Här är den lossad på ena sidan, man kan sätta något i glipan så att den inte går igen när du tar andra sidan
Nu kan du dra ut all elektronik ur knapphöljet
... och lyfta av den lilla svarta delen med koppartungorna, kopparn sitter inte fast så var försiktig
Nu är det fritt fram att byta lampan eller ersätta med LED, vill man ha LED så är det bara att göra likadant som för den brandgula indikatorlampan
Resistorn anpassad för den LED:n är grön blå brun guld vilket betyder 560 ohm med 5% onoggranhet, dvs från 532 till 588 ohm. Med 12V blir strömmen cirka 12/560 dvs cirka 20 mA.
Du kanske behöver annan ström för din LED, men om du inte vet så kan 20 mA vara bra.
Var noga med plus och minus den större delen inuti lysdidoden är MINUS sidan (katod) () den sidan resistorn sitter på, den mindre metalldelen inuti dioden är PLUS (anod)
Följdaktligen så har vi minus på metalldelen i mitten där resistorn är fäst, du monterar bara spegelvänt likadant som den brandgula dioden
Petar du i en glödlampa så ta av gummit på lampan så kan du använda det på ersättaren sedan, det sitter löst på.
Just min bild av detta saknas gummit, det gick sönder när jag skulle göra om operationen, jag satte i en begagnad lampa så den höll väl antagligen ända tills jag hade monterat tillbaks den i bilen...
Om det blåa (silikon)gummit går sönder så kan man kanske köpa en annan instrumentlampa och ta det, de som sitter bakom fläktreglagen har samma sorts gummi t.ex. Det ser kanske lite trist ut att ha vitt ljus i den ena stolsvärmeknappen om den andra är svagt blå en decimeter åt sidan, är man inte petig så kanske man inte heller bryr sig om att renovera knappen. VO 9148908 på Bilia, kostar 56,70...
Glödlampa kan man eventuellt också köpa på kjell.com om man inte vill betala 56 kr styck... där kostar en utan sockel 15 kr, diametern på originalet är cirka 3,1 mm, längden är 6,2 mm, en hel lampa drar 40 mA vid 12 V, så denna lampa kanske passar bra:
http://www.kjell.com/?item=63739
Den är 3,15 i diameter och 6,35 mm lång och drar 40 mA vid 12V- så nära man kan komma tror jag, eventuellt en 14V lampa istället
http://www.kjell.com/?item=63741 jag ska köpa en av varje och kolla så uppdaterar jag inlägget sedan.
(löd, löd)
Så där, då var det klart
Jord (minus) har du på yttersta mässingskontakten, plus till indikatorlampan är på yttre kopparkontakten, man måste inte testa med 12V, 9V funkar det med (ett 9V batteri t.ex.):
Det kan ju vara bra att testa innan man monterar ihop (vilket jag missade och nu fick göra om det - till er fördel eftersom jag nu kunde ta kort)
Har du monterat glödlampa så kan du bara koppla spänning på mässingskontakterna, plus eller minus kvittar.
Petade på det för stora gummiöverdraget som jag tagit från en trasig "bakom-fläkt-reglagen-lampa" eftersom jag råkade dra sönder originalet...

Fick säkra detta genom att trycka ner lampan så att det låg an mot plasten - fick plocka isär och göra om för att det hade lossnat när jag fått den på plats i bilen - har man originalgummit så sitter det tajt och lossnar inte.
Funkar fint, då monterar man bara ihop igen, man kanske kan smörja innan man monterar ihop, där det behövs:
... och eftersom det är "DFA - Design for Assembly" som gäller och inte "Design For Disassembly" så klämmer man ihop den på 1/10 av tiden det tog att ta isär den...
Kan vara läge att testa den ihopmonterad med innan man petar tillbaks den i bilen.
YES - lyckas det inte första gången så...
Jag såg när den var monterad att den lyste lite starkare, kanske det är 40 mA lampa man ska ha i knappen istället, jag ska montera ner den andra och mäta där - imorgon.
Då kanske det blir den här istället:
http://www.kjell.com/?item=63739
Det kan iofs bero på att jag inte använder det gummi som satt på från början.
Till slut, nackdelen med att montera i en ny glödlampa är att den kommer att gå sönder igen, ingen garanti för hur länge den håller, en LED håller däremot betydligt längre (om man inte har för lågt motstånd så den brinner ut i förtid), kanske man kan hitta rätt nyans av blå och montera i istället - synd att inte Volvo gjorde det från början bara. Det sliter på plastdelarna att bända isär så det är kanske inte säkert att de håller för en demontering till.
Lycka till.