Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska ner och byta bromsbelägg fram och spänna handbromsen på en S40 97.a 1.8 inför besiktningen imon så jag tackar för snabba svar.

Behöver jag insexnyckel för att öppna bromsoket?? Sen undrar jag hur man spänner handbromsen på den?
du spänner aldrig handbromsen på en s40, tar den kasst så är klossarna slut eller så har stagen kärvat fast (orginal på dessa bilar) spänner du på justeraren under mittkonsolen så kommer den högra och vänstra handbromsen ta ut varandra pga en idiot konstruktion med ej lika långa vajrar, vilket slutar i anläggning.
handbromsen är "självjusterande" allt eftersom kolven åker in längre i oket.

mvh
vajern till handbromsen justeras endast när man byter vajer...
Ok tack.. nu har jag bytt belägg fram och det var 40% kvar av alla beläggen förutom en som var nere på plattan!!! :-(O)
Beläggen bak så är det 60% kvar och trots det tar den dåligt, men jag öppnade muttern vid oket och rörde på allt lite och skruvade fast det igen och den verkar ha blivit lite bättre och det kanske räcker genom besiktningen.
854GLTTurbo skrev:Ok tack.. nu har jag bytt belägg fram och det var 40% kvar av alla beläggen förutom en som var nere på plattan!!! :-(O)
Beläggen bak så är det 60% kvar och trots det tar den dåligt, men jag öppnade muttern vid oket och rörde på allt lite och skruvade fast det igen och den verkar ha blivit lite bättre och det kanske räcker genom besiktningen.
Det låter som att du får smörja upp oken, göra rent kontaktytorna och smörja in även dem :P

När du bytte beläggen bak, skruvade du ut kolven ordentligt? För att få en bra verkan på handbromsen ska det sitta så tajt som möjligt, nästan såpass att du får slå dit oket med en hammare. Du ska förstås loss vajern framme i kupén för att sedan dra åt den till vajern bara bli spänd. Annars är risken stor att den bara fungerar bra någon vecka...
Hmm, nu blir jag lite konfundersam på vad ni säger.

Min alldeles klena kunskap inom S/V40:n är inte mycket att skryta med. Men har jag fel i följande:
Oket bak är rena skitok där handbromsen egentligen bara är en mekanisk aktivering av de vanliga bromsbeläggen, och som riskerar att rosta fast 8den mekaniska armen alltså) ?!
Hur sörjer man bäst för att denna mekaniska arm inte ska rosta fast? Med någon speciell smörjning inför varje vinter eller ?

Jag har fått för mig att man kan spänna handbromsvajern under mittkonsollen. Finns ju en utjämnare där som ska kompensera för de olika långa vajrarna?

Tacksam för svar.

//Rampitsch
Har aldrig bytt beläggen bak själv på den här bilen. Jag bytte beläggen fram bara.
Besiktade bilen och handbromsen gick genom :-)-) Men fick nedslag på yttre styrled och bromsrör.
1.Bromsrör bak höger rostskadat
2.Bromsrör längsgående båda sidor rostskadad

Ska jag byta längsgående hela vägen eller kan jag sätta nipplar där det inte finns rost och skruva ihop med nya röret. Har aldrig bytt bromsrör innan men vet hur man använder verktygen till det.

Finns det skiss över bromsrören??
Tänkte köpa biltemas kopparrör 5 meter 149kr
rampitsch skrev:Hmm, nu blir jag lite konfundersam på vad ni säger.

Min alldeles klena kunskap inom S/V40:n är inte mycket att skryta med. Men har jag fel i följande:
Oket bak är rena skitok där handbromsen egentligen bara är en mekanisk aktivering av de vanliga bromsbeläggen, och som riskerar att rosta fast 8den mekaniska armen alltså) ?!
Hur sörjer man bäst för att denna mekaniska arm inte ska rosta fast? Med någon speciell smörjning inför varje vinter eller ?

Jag har fått för mig att man kan spänna handbromsvajern under mittkonsollen. Finns ju en utjämnare där som ska kompensera för de olika långa vajrarna?

Tacksam för svar.

//Rampitsch
Konstruktionen är rätt dålig i sig, i alla fall om man inte håller efter.

Bästa sättet att undvika att armen rostar fast är att använda den :wink:

Man spänner inte handbromsen under mittkonsollen, där justeras den bara. Det sitter en arm under konsollen vars verkan är att kompensera vajrarna så balansplattan står vinkelrätt hela tiden, precis som du säger.
854GLTTurbo skrev:Har aldrig bytt beläggen bak själv på den här bilen. Jag bytte beläggen fram bara.
Besiktade bilen och handbromsen gick genom :-)-) Men fick nedslag på yttre styrled och bromsrör.
1.Bromsrör bak höger rostskadat
2.Bromsrör längsgående båda sidor rostskadad

Ska jag byta längsgående hela vägen eller kan jag sätta nipplar där det inte finns rost och skruva ihop med nya röret. Har aldrig bytt bromsrör innan men vet hur man använder verktygen till det.

Finns det skiss över bromsrören??
Tänkte köpa biltemas kopparrör 5 meter 149kr
Byt allt, det blir inte riktigt tätt när du konar stålröret om du inte har riktiga grejer. Gjorde samma sak i somras och det är inte så besvärligt. Är det i kröken bakom stänkskyddet du har fått rost på rören?
Ja precis.
Men borde jag kunna använda de gamla nipplarna eller om jag ska köpa nytt hur många tror du att det behövs och hur många meter rör om jag ska byta enda från abs!?? enheten och fram till oket? Jag har bara kollat snabbt under bilen vid besiktningen. Bättre att fråga...... :lol:

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]