Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej go vänner. Mitt första inlägg på detta forum och det gäller inte ens min egen bil =)
Håller tummarna för att någon på detta eminenta forum kan hjälpa till :D

Svärfars V40 2.0i 140 hk -97 har börjat bete sig aningens konstigt, tyvärr kör jag den inte till vardags och kan därför inte jämföra bilen med sitt normaltillstånd. Igår kväll konstaterade jag i alla fall detta.

* Startar utan problem
* Inga varningslampor i kupèn, har tyvärr ingen felkods utrustning.
* Viss avgaslukt i kupèn.
* Inga missljud på tomgång.
* Varvar upp aningens långsammare än den borde göra på tomgång, men går fortfarande rent.
* Katalysatorn skramlar (har gjort det en tid enligt svärfar)
* Har inget "tryck" vid ändrören, vet ej hur högt tryck det ska vara men borde vara likvärdigt andra 2 liters motorer?
* Inget synligt läckage i avgasystemet under bilen.
* Vid låg last/acceleration går hyfsat bra upp till ca2000varv då den börjar bluddra/misstända på alla cylindrar.
* Vid medellast/acceleration bluddrar/misständer den vid ca1500varv alla cylindrar.
* Vid hög last/acceleration = full gas bluddrar/misständer den direkt från tomgång på alla cylindrar.
* Vid ovanstående test hörs ett pysande/vinande/tjutande någonstans framifrån.
* Öppnat motorhuven, ljudet lokaliserades till grenrör/främre rör.
* Vid pumpande på gasen kommer det duktigt kraftiga "avgaspustar" vid värmeskölden för främre röret vid torpedväggen - samma ställe som missljudet kommer ifrån.

Mer än detta har jag alltså inte kollat. Är det någon som har en kvalificerad gissning på vad felet kan vara?
Minna egna gissningar är - trasig flänspackning mellan främre rör samt grenrör eller blockerat avgassystem så att avgaserna tvingas ut enligt principen "minsta motsåndets lag".
Har kikat i Haynesboken och där vill de förklara ovanstående symptom med trasig packning på insugssidan, tändspole m.m. Men ingenstans nämns det låga trycket i avgasystemet eller pysandet/vinandet/tjutet och därför misstänker jag att det är något med utblåssidan.

Hoppas som sagt någon kan komma med en kvalificerad gissning =)

Tack på förhand!
Senast redigerad av 2 Jäverhammar, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Tantan
Låter misstänkt likt en brusten grenrörspackning (utblåset), kanske för stort motstånd ngn stans i avgassystemet?
av Jäverhammar
Tack för svaren pojkar.
Har nu efter ett par timmar på rygg konstaterat att flänspackningen mellan grenrör och främre rör var hel, däremot syntes det att det läckt avgaser där.
Tagit bort den gamla packningen och ersatt med en ny.
Någon som har tips på hur man "mosar" ihop tallriken/plattan som håller främre röret mot grenröret så att bulten på växellådssidan går att skruva i? Höll ¨på i 1 timme och försökte få dit den rostiga bulten, enklast kanske är att köpa ny bult så att muttern går att ta av?
Ska försöka plocka ned avgassystemet ikväll och kontrollera om det finns något i loppet.

Än en gång, tack för svaren =)
av Jäverhammar
Uppdatering.
Tack vare god service på Mekonomen i Segeltorp som hjälpte till med att värma bulten så fick vi till slut loss muttern :D
Så, nu sitter främre röret finfint i grenröret. Svärfar provstartade bilen, bluddrar på en gång :evil:
Det som är positivt är att den nya flänspackningen är tätare än den gamla :-)-)

Nästa steg som jag överlät till svärfar var att lossa katalysatorn, tyvärr är det säkerligen orginalet som den kom från Holland med så bultarna är fastrostade och jäkliga = han fick inte bort dem.

Vi har nu ett antal olika alternativ:
1: Kapa röret framför och bakom katalysatorn och ersätta med passande delar från biltema.
2: Försöka spräcka muttrarna med "mutterspräckare" från biltema, kommer man åt med den?
3: Värma bult + mutter med blåslampa och försöka lossa, blir det varmt nog?
4: Ta vinkelkapen och ge sig på muttrarna, dock sker arbetet på "gatan"...

I slutändan skall det dit en piratkatalysator från biltema, i skrivande stund känns det mest lockande att slå sönder keramiken i katten och köra så tills besiktning.

Vad tror ni är det bästa alternativet?
Användarvisningsbild
av vetten
Skära av bultarna lär väl vara både det enklaste och billigaste sättet. Du får dra en lång skarvsladd till slipen :mrgreen:
av Shift
Mutterspräckarna från Biltema funkar inge vidare enligt mig. Jag hade i alla fall kapat muttrarna med kapen, eller rättare sagt.. det var så jag gjorde :D
av Jäverhammar
Shift skrev:Mutterspräckarna från Biltema funkar inge vidare enligt mig. Jag hade i alla fall kapat muttrarna med kapen, eller rättare sagt.. det var så jag gjorde :D
Ok, det låter som en plan, misstänkte att mutterspräckaren har tveksam funktion... :(
Tack för svaren :)
Uppdatering följer imorgon.
av Jäverhammar
Jäverhammar skrev:
Shift skrev:Mutterspräckarna från Biltema funkar inge vidare enligt mig. Jag hade i alla fall kapat muttrarna med kapen, eller rättare sagt.. det var så jag gjorde :D
Ok, det låter som en plan, misstänkte att mutterspräckaren har tveksam funktion... :(
Tack för svaren :)
Uppdatering följer imorgon.
Åter till startgroparna :(
Våra försök igår misslyckades totalt! Gick ej att värma loss muttrarna, gick inte heller att spräcka dem... Nu är jag mer än lovligt trött på avgassystemet!
Ikväll åker vinkelkapen fram, rör med muff skall inhandlas på Biltema för skarvning tills svärfar har råd att köpa ny katalysator.
Någon som har koll på rördiametern? Rören i fråga är: Främre röret mot katten, samt bakre röret mot katten?

Planen som den ser ut nu är att kapa "ringen" som håller ihop bakre röret med katten, ersätta med ny ring, kapa röret vid främre delen av katten så nära katten som möjligt.
Muffen skall sitta på den främre sidan efter flänsen, vid bakre delen skjuts röret in i befintlig muff och fixeras.
Låter det som att detta kan fungera?
Användarvisningsbild
av Tantan
Avgas röret är väll om jag inte mins fel 2,5", så det borde det nog vara vid katen också. är inte säker på hur det påverkar motorefekten att köra utan kat :???:

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]