Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Willis
Tjena,

När jag kör AC:n på maxblås så hör man hur det "tjuter" eller låter "ansträngt" någonstans i dem mittersta utblåsen, möjligen den längst till höger.

Hur som helst tror jag det är fläkten... kanske något som sitter fast eller så, löv eller nåt, hehe :P
Jag har ECC också om det hjälper.

Någon som vet vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag bytte kupéfilter på svärfars 9-5a i helgen. Den fläkten har låtit väldigt ansträngd och jag har trott att den är på väg att gå sönder. Efter bytet så låter den helt normalt igen.

Kanske värt att kolla upp?
av Willis
Tomas88 skrev:Fläkten är vad jag förstår ganska lätt att lossa så den kan ju vara värt att kolla upp.
Tjena Tomas! :)

Var börjar jag någonstans för att komma åt fläkten?
Brainy skrev:Jag bytte kupéfilter på svärfars 9-5a i helgen. Den fläkten har låtit väldigt ansträngd och jag har trott att den är på väg att gå sönder. Efter bytet så låter den helt normalt igen.

Kanske värt att kolla upp?
Tja Brainy!

Var sitter det filtret? Och samma fråga som till Tomas, var börjar jag för att komma åt? :)
Användarvisningsbild
av Brainy
Hej :)

Vart det sitter på en V40 har jag faktiskt inte en aning om. På de bilar jag bytt på, 9-5 och bmw 525 så har det suttit bakom mittkonsollen och man har kommit åt det genom att montera bort handskfacket. Men om det är lika på en V40 får någon annan svara på.

/Anders
av Willis
Brainy skrev:Hej :)

Vart det sitter på en V40 har jag faktiskt inte en aning om. På de bilar jag bytt på, 9-5 och bmw 525 så har det suttit bakom mittkonsollen och man har kommit åt det genom att montera bort handskfacket. Men om det är lika på en V40 får någon annan svara på.

/Anders
Tjena Anders!

Ålrajt! Får se om Tomas eller någon annan kommer med beskrivningen snart! :D

PS. Tack för ett grymt bra forum! DS
Användarvisningsbild
av Tomas88
Då ska du få svar av mig i stället.
Om du lossar panelen under handskfacket så kommer du åt både fläkten och kupefiltret.
Har nog någon bild som jag kan lägga upp i kväll om du vill.
av Willis
Tomas88 skrev:Då ska du få svar av mig i stället.
Om du lossar panelen under handskfacket så kommer du åt både fläkten och kupefiltret.
Har nog någon bild som jag kan lägga upp i kväll om du vill.
Amen där är han juh!
Jo tack, se om du kan ta en bild. Vore ohyggligt gött så man får en liten förhandsvisning hur det ser ut! :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hittade bara en bild på där filtret sitter. Där det sticker fram lite skräp.
Men du kan inte missa att se fläkten heller. Är en rund sak som sitter bredvid filtret.

För att komma åt detta lossar du alltså bara panelen som sitter under handskfacket. Lossa några skruvar bara.

Bild

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]

För den som är intresserad så finn[…]

Dumpventil?