Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av strenkan
Hej har lite problem med min kupéfläkt.
När man ställer mittenvredet rakt upp, för att tina upp framrutan, så kommer knappt någon lutft genom luftintagen vid rutan. Det blåser lite precis i mitten men knappt märkbar. Har även stängt alla andra luftintag utan resultat.
Någon som har en idé om vad som är fel? Kan någon luftkanal ha hoppat ur så luften kommer någon annan stans för fläkten jobbar för fullt?

Tacksam för alla förslag!

Ps. det gäller en v40 -01
Användarvisningsbild
av Tomas88
Som leiwi säger kolla kupefiltret. Detta skall bytas varje service och brukar trots det vara ganska igensatt.
Har du ECC kan det vara en spjäll som inte fungerar som det ska också.
av strenkan
Tack för svaren!

Det beror inte på att kupefiltret är igensatt, det byttes för 1 månad sen. Om jag ändrar så att luften skall komma genom de andra intagen så blåser det ordentligt, så den tar ju in luft.
Tomas88 skrev:Som leiwi säger kolla kupefiltret. Detta skall bytas varje service och brukar trots det vara ganska igensatt.
Det är ECC på bilen. Vad är det för spjäll du pratar om vart sitter det?
Användarvisningsbild
av leiwi
strenkan skrev:Tack för svaren!

Det beror inte på att kupefiltret är igensatt, det byttes för 1 månad sen. Om jag ändrar så att luften skall komma genom de andra intagen så blåser det ordentligt, så den tar ju in luft.
Tomas88 skrev:Som leiwi säger kolla kupefiltret. Detta skall bytas varje service och brukar trots det vara ganska igensatt.
Det är ECC på bilen. Vad är det för spjäll du pratar om vart sitter det?

Kan bara tillägga att jag hoppas att du bytt kupefiltret själv, för annars är chansen liten att det är bytt. Detta är den vanligaste saken som verkstaden "GLÖMMER" när bilen är inne på service

Jag har efter varje service tillfälle sedan 2002 kollat om filtret varit bytt , mer än varannan gång var det "GLÖMT" dock har dom aldrigt glömt att ta betalt !
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vet inte hur många olika det finns och har aldrig bytt något själv. Men eftersom du har ECC så sitter det små motorer som öppnar och stänger olika spjäll för att fördela luften till rätt ställe. Går en sådan sönder eller att "armen" från spjället till motorn lossnar kan det ju bli problem.

Skulle ju kunna ta en titt i min Haynes reparationshandbok och kolla var de sitter.
Är inte hemma nu så det får bli senare i kväll eller i morgon.
Skriver jag inte ikväll så påminn mig gärna med ett PM i morgon annars glömmer jag säkert bort det.
av Shift
Hakar på här jag också.. har också dåligt sprut vid framrutan, och jag letade efter det där filtret under handskfacket, men jag hittade inget "fack" för det. Bara fläkt och lite plast. Jag har en s40 från -96, så det kanske inte sitter där?
Användarvisningsbild
av Tantan
tror att det bara är 00- som har den där smidiga luckan :???: skulle byta på min men det var bara en solid plastkåpa så jag lämnade tillbaka filtret och sket i det :)
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡