Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mange32
hej är på jakt efter en fin v40
dock fundersam över kamrems intervallen på framför alt fas2 har sökt men blev inte så klok på det......
är det 8 år eller antal mil? i så fall vilka?

är det riskfritt att köpa en v40 som gått ca 25 fast är 01 02 o fullservad?
Användarvisningsbild
av Gustavsson89
Jag tar alltid det säkra före det osäkra, särskilt när det gäller nått sånt viktigt, Byte vid 18000 och 24000 mil. alltså med 6000 mils intervall, men det kanske är lite att ta i, men jag skulle nog rekommendera det. Volvo säger väl 12 000 mil tror jag, men det skulle jag aldrig våga.
Användarvisningsbild
av Fisch
Gustavsson89 skrev:Jag tar alltid det säkra före det osäkra, särskilt när det gäller nått sånt viktigt, Byte vid 18000 och 24000 mil. alltså med 6000 mils intervall, men det kanske är lite att ta i, men jag skulle nog rekommendera det. Volvo säger väl 12 000 mil tror jag, men det skulle jag aldrig våga.
Bilen och remmen är dimensionerade och konstuerade för att klara miltalet/åldern, dessutom finns en säkerhetsmarginal.
Användarvisningsbild
av s40mannen
Jag ringde till bilia förut för att kolla upp vad en 12000 milaservice skulle kosta. Passade även på att fråga när kamremmen skulle bytas på min kärra.

Mekanikern slog då upp i deras dator och sa att den bör bytas efter 16000 mil eller efter 10 år.
Jag kör en -03a dvs Fas II.
av mange32
mm en fråga :oops: ska man satsa på en fas 2 som gått långt eller en fas 1 som gått lite?........
om man tittar på priserna kan man ju få en en fas2 för samma som en del fas1
Användarvisningsbild
av Tomas88
Beror ju mycket på skick osv.
Men jag hade satsat på en välskött fas 2 som gått lite längre då.
Att bilen gått långt behöver inte betyda att motorn är mer sliten än en som gått kortare sträcka och kanske mer kortsräckor.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]