Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Willis
#324006
Tja,

Jag har en S40 Fas II -04 Classic och tänkt byta ut mina nuvarande parkeringsljus mot LED för bättre och snyggare ljus än det gula originalet.

Men eftersom jag har xenon så är det väldigt hög spänning kring lamporna och jag undrar vad jag bör tänka på så att inget går fel... vad instruktionsboken säger så är en Volvo verkstad rekommenderad, dock vid byte av xenon lampor och parkingsljuset tror jag inte ska vara några problem själv.

Men (igen) hur får jag loss hållaren där lamporna sitter? Det nämns inte i instruktionsboken.

Tacksam för hjälp!

MVH
HiTek
av Willis
#324059
Men kom igen nu gubbar! 17 visningar och ingen som har varken xenon eller byt parkingsljus/xenon någon gång på S40?
Användarvisningsbild
av Tomas88
#324159
Du får ha lite tålamod. :wink:
Har aldrig bytt själv men när jag bläddrat i min Haynes rep handbok så har jag läst nåt om att man behöver lossa en dosa (antar att det är ballasten) till xenonet innan man kommer åt. Men det finns nog någon med bättre koll om du orkar vänta.
av Björn79
#324512
Hej!

Har gjort precis det du tänker göra och det är inte "bara"...
Tändningen avstängd och nyckeln urplockad för att undvika stötar, sedan måste strålkastarna demonteras.

Plocka först bort blinkersen för att komma åt de två M6 muttrarna med 10mm fattning där bakom. Demontera sedan de två M6 muttrarna som sitter på motsatt sida men bakåt mot motorn. Efter det följer en hel del lirkande och svärande innan insatsen är bortplockad, när du fått ur den är det lättare att komma åt att lossa elkontakten till strålkastaren. När den väl är bortplockad kan man lägga den på arbetsbänken och det blir lättjobbat :) Ballasten med hållare måste demonteras, sitter med Torx skruvar. Sedan kommer du åt att byta parkeringslampa.
Jag har haft bort mina strålkastare 2 ggr, ena gången för att stoppa i nya parkeringslampor (blev LED) och andra gången för att montera Xenon i helljuset. Jag har även skurit bort en liten bit plast på stötfångaren för att underlätta demontering/montering, inget som syns när motorhuven är stängd. Är även ett tips at börja med höger strålkastare, den är något lättare att demontera/montera, kan vara bra att "öva sig" på den först :)
Jag kan STARKT rekommendera alla med Xenonljus original att montera LED i parkeringsljuset, dels för att det blir snyggare givetvis, men huvudsakligen för att de håller mycket längre och man förhoppningsvis slipper byta de igen.

Lycka till!
av Willis
#324563
Tack Björn79!

You rock! Ska göra precis som du beskrivit (förutom att skära i stötfångaren ;))!
Varför jag frågade om hur man byter är för att jag också tänkt sätta LED där, precis som du :)

Vad för LED lampor kör du? Kan du länka?

Mycket uppskattat att du skrev!
av Björn79
#324651
Stoppade i dessa: http://www.xenonkungen.com/se/art/w5w-led-5xsmd.php
Är något vit/blåare än halvljusets 4300K, har 5000K i helljuset och det är väldigt likt dioderna. Beställde 4300K look-alike förresten :)
Köpte även Xenonsatsen därifrån, rekommenderas stark om man inte vill montera extraljus. Har inte lika bra ljus (lyser inte lika långt) som förra vintern med 2 Hella 3000FF och ett 3000 Pencilbeam men det är fullt tillräckligt :)
Var inter rädd för att "putsa" lite på plasten i stötfångaren (låter brutalare än vad det är), sparar både tid och svordomar, du kommer att se var jag menar att man kanske ska skära bort lite ;-//
av Willis
#324690
Men vad säger polisen eller besikningen om själva idéen samt om styrkan är högre i parkingsljus än xenonen på halvljus?

Det kanske inte lyser så starkt med dina LED i parkingsljus som jag kanske tror?
Är du med på vad jag menar?

Jag har inte fixat xenon i helljuset än, så hur blir det för mig då och jag sätter in samma http://www.xenonkungen.com/se/art/w5w-led-5xsmd.php med 5000K styrka? Hur blir det på hel och halvljus? Kommer det "fungera fel fritt" så att säga?

MVH
HiTek
Användarvisningsbild
av Tomas88
#324736
Enl reglerna ska det lysa vitt eller gult framåt. Sen var gränsen mellan vitt och blått går kan ju vara lite svårt.
av Björn79
#324742
Som Tomas säger, grader Kelvin anger "färgtemperatur" (alltså färg), inte ljusstyrka som anges i Lumen. De LED lamporna ska motsvara 5w lampor, men visst verkar de mer bländande än 5w glödlampa måste jag erkänna.
Har en jobbarkompis som besiktat sin S40 -99 (helbilsgodkänd) med samma xenonkit i helljuset som jag monterat och han har inte xenon original i halvljuset. Jag inbillar mig att det inte ska vara några större problem att besikta min bil heller (snälla, ta inte ner mig på jorden!) som har originalmonterat halvljus xenon... :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
#324743
Har besiktigat två gånger med xenonkonverterat helljus.
Bilprovningen bryr sig bara om att helljuset fungerar och inget annat, så det ska nog vara lugnt.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]

För den som är intresserad så finn[…]

Dumpventil?