Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeterN
Hej!

Ny här på forumet, precis införskaffat en andrabil och valet föll på en S40 2.0T -99, Aut.
Ett rent impulsköp som jag, pga priset, inte direkt gjorde nån extrem undersökning på.

Bilen var i OK skick interiört, exteriört smärre rost vid skärmkanten (ska lackas om). Fullservad med nybytt turbo (1500 mil sen) och nytt avgassystem.
Antagligen en ägare som haft den tjänstebil - lämnat in när servicelampan blinkat, men i övrigt inte brytt sig.

Under första provkörningen noterade jag att den gick rätt segt samt att den vibrerade/pulserade rätt friskt vilket kändes genom gaspedalen. Vibrationerna kommer endast vid låga hastigheter och när varvtalet understiger 3000 varv. D v s mellan 20-60kmh ungefär.

Vad jag hunnit med hittils är:
1. Fullständig rekond av motorrum, för att hitta ev. läckor.
2. Bytt tändstift, olja (helsyntet) och filter.
3. Rengjort LMM
4. 1 flaska Redline SI-1 i tanken
5. Rengjort samtliga kontakter kring tändspolar/kablar.
6. Kollat de slangklämmor jag sett kring luftfilterboxen.

Bilen går BRA mycket bättre nu, men problemet med vibrationer återstår :(
Fortfarande vid samma varvtal (1000 till strax under 3000 RPM) och i låga hastigheter.
Fortfarande känns de mest i gaspedalen, men även i ratten...
Får känslan av att de uppstår när turbon laddar?
Har kört div. tyska sugisar i 12 år, så kända problem på turbomotorer är inte min starka sida :)

Alla tips och ideer är supervälkomna, vet inte riktigt vart jag ska fortsätta...

Tack på förhand!
av PeterN
Tack för svaren!

Ska kolla upp magnetventilen när jag kommer hem, finns det inget sätt att felsöka den?
Eller är det köpa ny som gäller och hoppas på att det löser problemet?

Drivknuten funderade jag också på, men just att problemet uppstår endast i låga hastigheter och runt 2k varv? Borde det inte vibrera hela tiden vid acceleration då?
Hade en paj drivknut på Audi 100 för 8 år sen, då klickade det och lät rätt illa.
Ska lyfta bilen och kolla om jag känner/ser något glapp.

Mvh
/ Peter
av Kojje
Har du laddtrycksmätare kan du koppla in den för att se om magnetventilen är dålig då får du ett pendlande eller väldigt lågt eller inget laddtryck borde ju pendla för dig om det är magnetventilen som är problemet tror en ny kostar runt 3-400kr

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!