- mån 07 sep 2009, 22:58
#319583
Hej!
Ny här på forumet, precis införskaffat en andrabil och valet föll på en S40 2.0T -99, Aut.
Ett rent impulsköp som jag, pga priset, inte direkt gjorde nån extrem undersökning på.
Bilen var i OK skick interiört, exteriört smärre rost vid skärmkanten (ska lackas om). Fullservad med nybytt turbo (1500 mil sen) och nytt avgassystem.
Antagligen en ägare som haft den tjänstebil - lämnat in när servicelampan blinkat, men i övrigt inte brytt sig.
Under första provkörningen noterade jag att den gick rätt segt samt att den vibrerade/pulserade rätt friskt vilket kändes genom gaspedalen. Vibrationerna kommer endast vid låga hastigheter och när varvtalet understiger 3000 varv. D v s mellan 20-60kmh ungefär.
Vad jag hunnit med hittils är:
1. Fullständig rekond av motorrum, för att hitta ev. läckor.
2. Bytt tändstift, olja (helsyntet) och filter.
3. Rengjort LMM
4. 1 flaska Redline SI-1 i tanken
5. Rengjort samtliga kontakter kring tändspolar/kablar.
6. Kollat de slangklämmor jag sett kring luftfilterboxen.
Bilen går BRA mycket bättre nu, men problemet med vibrationer återstår :(
Fortfarande vid samma varvtal (1000 till strax under 3000 RPM) och i låga hastigheter.
Fortfarande känns de mest i gaspedalen, men även i ratten...
Får känslan av att de uppstår när turbon laddar?
Har kört div. tyska sugisar i 12 år, så kända problem på turbomotorer är inte min starka sida :)
Alla tips och ideer är supervälkomna, vet inte riktigt vart jag ska fortsätta...
Tack på förhand!
Ny här på forumet, precis införskaffat en andrabil och valet föll på en S40 2.0T -99, Aut.
Ett rent impulsköp som jag, pga priset, inte direkt gjorde nån extrem undersökning på.
Bilen var i OK skick interiört, exteriört smärre rost vid skärmkanten (ska lackas om). Fullservad med nybytt turbo (1500 mil sen) och nytt avgassystem.
Antagligen en ägare som haft den tjänstebil - lämnat in när servicelampan blinkat, men i övrigt inte brytt sig.
Under första provkörningen noterade jag att den gick rätt segt samt att den vibrerade/pulserade rätt friskt vilket kändes genom gaspedalen. Vibrationerna kommer endast vid låga hastigheter och när varvtalet understiger 3000 varv. D v s mellan 20-60kmh ungefär.
Vad jag hunnit med hittils är:
1. Fullständig rekond av motorrum, för att hitta ev. läckor.
2. Bytt tändstift, olja (helsyntet) och filter.
3. Rengjort LMM
4. 1 flaska Redline SI-1 i tanken
5. Rengjort samtliga kontakter kring tändspolar/kablar.
6. Kollat de slangklämmor jag sett kring luftfilterboxen.
Bilen går BRA mycket bättre nu, men problemet med vibrationer återstår :(
Fortfarande vid samma varvtal (1000 till strax under 3000 RPM) och i låga hastigheter.
Fortfarande känns de mest i gaspedalen, men även i ratten...
Får känslan av att de uppstår när turbon laddar?
Har kört div. tyska sugisar i 12 år, så kända problem på turbomotorer är inte min starka sida :)
Alla tips och ideer är supervälkomna, vet inte riktigt vart jag ska fortsätta...
Tack på förhand!