Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pekken
hejhej,

Jag har nyss fått ärva en s40 av min kära moder. En 1.8 i 00, och vad jag kan se fas 2.

Jag läste precis i manualen att det ska finnas en knapp för att stänga av DSA (Dynamic Stability Assistant)
vilket jag antar är antisladd m.m.. men när jag kollar i bilen så saknas knappen och det är endast en plastbit istället.

Vad betyder detta? Finns sladdarna för en knapp bakom eller har jag inge antisladd? Eller går det helt enkelt inte att stänga av?

Tacksam för svar av er s40 kunniga :p
Användarvisningsbild
av Tomas88
Då har du nog ingen DSA.
Men det är väl inget svårt att testa :wink: Du kan ju testa på nåt grusigt underlag. Har du DSA så ska inte framhjulen kunna spinna om du gör en rivstart.
av pekken
Okej, tack så mycket, jo men visste inte riktigt hur pass bra egentligen DSA var på s40'in. Kan ju alltid släppa lite endå?

Men om nu bilen har DSA så ska det finnas en DSA knapp helt enkelt?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Kan inte svara 100% säkert men jag tror det.
Om du har DSA och systemet går i så ser du en lampa som blinkar i instrumentpanelen.
Användarvisningsbild
av Fisch
Det beror på hur låg friktionen blir mot underlaget. Är det riktigt riktigt halt kan i alla fall jag stå och fräsa lite innan DSA börjar jobba. På grus däremot tar mitt DSA överhand.

Det är ju ingen överutvecklad funktion på våra bilar precis.
Användarvisningsbild
av micke011
Är inte antispinn standard på alla Volvo sedan sent 90-tal eller tidigt 00? Antisladd var väl däremot tillval i början, jag vet att vi hade antispinn på vår förra V70 men inte antisladd, men där blinkade alltid en gul lampa i instrumentpanelen så snart man försökte framföra bilen lite "sportigt", vilket inte var så lätt i en 140hk V70 på 4,3 ton :)
av Matt23
Ingen DSA på min -03a iaf, varken "dold" lr med knapp... Inget som hindrar spinn oavsett grus lr asfalt.....

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]