Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 123danne456
Hej
Satte på nya däck här om dan.. Däck-gubben såg då att en fjäder bak var av :(

Fråga 1: Svårt att byta själv? Har ju mekat endel på min gamla opel som är väldans lättmekad... Finns det något speciellt man måste tänka på, typ specialverktyg mm.

Fråga 2: Har volvo problem med fjädrar generellt? Allvarligt, min -04 har rullat 6500mil, jag kan bara inte förstå hur en fjäder kan brista bara sådär. Såvida inte förra ägaren lastat elefanter i bagaget.

Tacksam för svar.
/Danne
av absolutjoxs
jag bytte dämpare (fjädern var hel) på min gamla mazda 323.. inget svårt jobb alls.
Kan inte tänka mig att det skulle vara svårare på v40, speciellt bak. mycke rostlösande spray bara.

Beror ju helt på dina kunskaper, utrustning och färdigheter. helst ska du ha en bra höglyftande donkraft då du kommer vara tvugen att lyfta ur fjäderbenet.
av roberte
Bytte stötdämpare på min S40. Höll på en god stund innan jag fick ut fjäderbenen. Själva demonteringen av fjädern från stötdämparen är hyffsat enkelt men sen ska man ha tillbaka allt igen. Kräver lite tålamod. Men får du det för 750:- så är det helt klart värt det.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!