Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mbtobbe
Hjälp !
Har en 2.0t 1998 som ja nyss köpt.
Problemet är att bilen drar vatten "Försvinner" när bilen blir varm läcker runt burken men inga tecken på sprickor i burken verkar expandera ut ?.

Fel nummer 2 är att jag hade bytt vatten i systemet var ute och körde låg på 2000varv, och bilen börjar dö till känns det som. och rycker lite, dock bara ibland nästan som tändmissar. så jag gasa på lite och stanna nåra sekunder och kördevidare igen och då va det borta. ??? nå förslag

Nr3 Hur kan man testa så turbon laddar ?

Väntar ivrigt på svar !! mvh tobbe funderar på att åka till en verkstad men tänkte höra va ni har för funderingar. ?:-/
borde det inte läcka in vatten i oljan då ? inga spår alls av nått vatten i oljan när jag kikade. Inge olja i vattnet heller.
Är oxå svårstartad får tugga 3-5 sek vid kall. lite ryckig gång efter start i nåra sekunder men ger lite gas så blir det "stabil" tomgång
av Kojje
Nja nästan alltid läcker det olja in i kylvattnet men inte alltid det gjorda det inte på kompisens honda och vi letade länge innan vi fann felet. På min 945:a pös det vatten ur expansionskärlet när den var varm det sitter en backventil i locket som skall släppa in luft men inte ut för att du inte skall få vaccum i systemet kom på att det kan vara den som är kass också på min bil var det dock kylet som var tätt efter att bilen gått många mil grusväg kan även uppstå om man hällt i kylartätning.
Att den sedan är svårstartad när den är kall låter också som topplockspackningen läcker in lite vatten i cylindrarna och det måste köras ut innan den kan starta.
Det kan vara så att topplockspackningen get upp mellan en kylkanal och en cylinder vattnet går då ut i cylinder förångas när du startar kom kommer då inte i kontakt med oljan sedan skapas det tryck åt andra hållet kolla om det luktar avgaser i expansionskärlet när du kört det varm.
Kände ingen speciel lukt av avgaser :/. a ute och körde 30 min sen kollade jag i burken då va det lika mycket kvar. verkar som när den står still det försvinner ? ska kolla om 1 timme eller så
tänkte bara göra ett inlägg till dig.Jag har haft exakt samma problem med min 2,0T.Den drog vatten gick på tre burkar vid start.Men gav man lite gas så gick den bra sen.Jag hoppas inte du fåttsamma fel som jag.Men jag måste nog tyvärr säga att jag tror d.Du har en spricka i en cylinder.Troligtvis 4:ans.Vanligt fel på dessa har jag fått höra nu.Jag håller precis på med ett motorbyte nu.Finns inget annat alternativ.Trodde själv att d var blockpackningen.Därför tog jag av toppen.Men fann att toppen och packningen var i bra skick.men fann istället sprickan.Blir man glad då???? NäääHoppas du har mer tur än jag. Tänk på att inte fresta turbon om du har lite vatten i systemet.D gjorde jag. Innan jag visste att d var lite vatten.Så den är skrot nu me.Den blir överhettad å sprickeri godset.Min luktade inga avgaser i kylavattnet.provade även med en speciell provare för att se om d kom avgaser i vattnet.Visade negativt.Lycka till
Nu har jag rivit dän toppen och ja ser inga spår av några sprickor i blocket och inget uppseendeväckande på topplocket. packningen va väll till åren kommen men ser inte nåra riktiga spår att det läckt imellan någonstans. dock har jag upptackt vita avlagringar på ventilerna ser ut som fastbränt hockeypulver nån som vet va det är förnågot ? MVH

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]