kire1111 skrev:Har en fråga, får olika svar heltiden, inte så konstigt kanske för alla tycker vi olika.
Men kan man säga vilket år de bästa volvo s40 är i från, alltså vilken årsmodell är bäst enligt er och varför då?
vilken årsmodell är mest prisvärd att köpa och vilken ska man akta sig för att köpa!
Sen nån som vet var man kan köpa verktyget billigt som man behöver för att få in kolven igen när man lossat på oken bak på s40. Måste tydligen vrida och trycka samtidigt.
Som du skriver skall bromsarna bak skruvas och pressas in samtidigt och kräver nästan specialverktyg.Finns på biltema för 109kr Art.nr 19-234 står ej att det passar just volvo X40 men det funkade fint när jag använde det.
Vilka årsmodeller som är bäst är en lite knivig fråga ,jag skulle nog säga Fas2 bilarna 2001 och framåt Där 2004 troligtvis bör vara bäst då det är sista årsmodellen,årsmodell 2000 kallas ibland fas 1.5 då en del komponenter som kom till fas 2 även finns på dessa dock är det hjulupphängning fram mm. men inget kosmetiskt så den ser ut som fas 1 och vill man köpa lite äldre bil skulle jag säga att 2000 är den bästa årsmodellen.Dock tycker jag att man skall se mer på motoralternativen än årsmodellen och i mina ögon är 2.0T den bästa (om man nu inte är fartgalen då gäller T4:an såklart) tycker att 2.0T är precis lagom för bilmodellen av normalbrukaren och går dessutom billigare än 2.0 samt att du får en volvo vxl låda i 2.0T och T4 annars är det en Reanult vxl som visst fungerar men kan trilskas lite samt känns lite billigare.
På fas 1 årsmodell -98-2000 skall man ha lite koll på rosten runt skärmkanter,runt grill,inne i tanklocket samt vid gånggärn till bakluckan (V40) Årsmodell 96 och 97 skulle jag nog undvika helt om man inte hittar ett riktigt fint ex. Men allt har med skötsel att göra tvättar man och håller rent framför allt på vinter så man får bort det hemska saltet imellanåt så skall rosten ej vara ett stort problem och X40 är inte rostigare än andra märken och modeller i samma klass om bilarna sköts.