Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Urban
Hej alla glada volvoägare!
Jag är ny medlem på det här forumet men har varit inne många gånger och hittat värdefull hjälp ändå.
Pettsons sida t.ex.
Jag äger en 1995 850 kombi och en 1996 S40.

Så till mitt lilla problem:
Jag köpte 1996 S40 före sommaren men fick inte med någon manual. bilen besiktigades då av bilfirman innan jag köpte den. Nu har det tänts en varningslampa som ser ut som en bil med ett kryss över. Vad betyder den? Jag har snokat runt lite på nätet och på nyare S40 verkar den ha med immobilisern att göra? Men på min bil finns ingen immobiliser. Bilen går hur bra som helst och jag har kört minst 80 mil nu på semestern med lampan tänd. Jag har ingen erfarenhet av S40 innan så jag vet ingenting om eventuella felkoder, hur eller om det finns, eller sånt som jag känner igen från 850.
av fraazze
Jag har för mig att alla bilar från 96 och framåt är utrustad med startspärr. Och den lampan du snackar om är immobilizer. Du kan få den lampan att lysa genom att dra ur sladden som går till antennringen. Så antagligen är det antennringen som inte är vad den ska vara.
av bohrn
jag har samma problem. Men min innerbelysning, tripp, klocka,minnet till radio funkar inte. Min säkring nr 5 går i motorutrymmet. Ditt kanske är lite enklare fel får man hoppas. Du kanske bara behöver byta ut ringen som känner av ditt chip. Tror den kostar runt 500 på Rejmes. Om du lossar plasten runt tändningslåset så ser du den. Och den sitter med iso kontakt. Men jag tror du måste ställa in att det är din nyckel den ska känna igen.
av fraazze
Nej nej nej... Antennringen kostar 262kr på volvo.. Du behöver inte ställa in nåt bara plocka av och byt ringen ska du se att det funkar galant. Jag har bytt ringen på min så det var inga problem... :-)-)
av Urban
fraazze skrev:Nej nej nej... Antennringen kostar 262kr på volvo.. Du behöver inte ställa in nåt bara plocka av och byt ringen ska du se att det funkar galant. Jag har bytt ringen på min så det var inga problem... :-)-)
Öh? Antennring? Jag antar att det inte är radioantennen du pratar om? Är det något som sitter vid tändningslåset? ??:-/
Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]

Extra backljus V60 cc -20 LÖST!

Snyggt! Jag har samma liggandes i väntan p&ar[…]