Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
Tänkte montera ett 12v cigguttag i bakluckan nu till semestern så vi kan ha en kylbox där. Frågan är vart jag kan knycka ström ifrån? Eller dra egen kabel från batteriet? Vilket cigguttag tycker ni jag ska beställa från volvo?

Har inga kablar draget för slutsteg eller dylikt.

V40 T4 -98
av bohrn
det bästa är väl direktström el det finns ju skarv sladd för cigg uttag. du kan ju inte ta ström från lyse el dyligt för då stängs ju kylen av när du stänger av bilen.
Användarvisningsbild
av Fisch
Jovisst kan man dra en egen sladd med säkring och allt. Men det lättaste är ju att knycka ström från någonting.

Bromslyset kanske? Vilken säkring ligger den på?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Bromslyset? Ska du bara ha ström i uttaget när du bromsar?
Själv är jag lite skeptisk till att sno ström från andra saker sådär.
Visst om det bara är en liten diod-lampa eller liknande så är det väl ingen fara. Men en kylbox drar väl ändå 60w eller nåt sånt och att då sno ström från en kabel som är gjord för 25w el liknande känns inte så bra.
Skarvsladd finns ju men samtidigt är det ju kul om man kan slippa lösa kablar liggandes.

Tips: kolla i Brainys tråd. Han har monterat uttag i sin Saab (med volvokontakt ) :wink:
Användarvisningsbild
av Fisch
Vet inte hur jag tänkte med bromslyset :lol: tänkte väl att det finns ström i den hela tiden eftersom ljuset även fungerar när bilen är avstängd :oops:

Mjo det kanske inte finns kapacitet att ta ström från en befintlig kabel, men det är ju även därför jag frågar så jag vet.
Användarvisningsbild
av Fisch
För den som är intresserad... det finns en fördragen 12v kabel till elantenn bakom bakre kupélampan. Bra jordpunkt finns bakom panelen på samma sida som tankluckan. Jag kommer att skarva på en kabel och dra den via innertaket vidare bakom D-stolpen. Sedan borra ett hål i panelen för att sedan koppla in det. Elantenn delar tillsammans med bla radio, innerbelysning, läslampor, diverse belysning inne i bilen, larm och fjärrlåset på säkring 5 i motorutrymmet och den är på 10A.

Jag ska göra lite beräkningar på hur mycket ström det sammanlagt kommer att bli. Kylboxen ligger på 5A och 33W. En bilia-meck sa att det går att stoppa i en 15A säkring, förutsatt att beräkningen understiger 15A givetvis. Vad tror ni? Jag är inge vidare på ellära dessvärre.
Användarvisningsbild
av Severin
Fisch skrev:Elantenn delar tillsammans med bla radio, innerbelysning, läslampor, diverse belysning inne i bilen, larm och fjärrlåset på säkring 5 i motorutrymmet och den är på 10A..
10A lät väldigt lite tycker jag, på min bil så delar elantenn med släpvagn(har ej drag) på 30A
Fisch skrev: Jag ska göra lite beräkningar på hur mycket ström det sammanlagt kommer att bli. Kylboxen ligger på 5A och 33W. En bilia-meck sa att det går att stoppa i en 15A säkring, förutsatt att beräkningen understiger 15A givetvis. Vad tror ni? Jag är inge vidare på ellära dessvärre.
Om kylboxen ligger på 5A så drar väl den 60W och om den skulle ligga på 33W så drar den 2.75A
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]