Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tompa77
Sitter här som nybörjare inom mekning med en V40 årsmodell -96.
Fick för mig att jag skulle byta lite bromsdetaljer på min V40 efter att i 2 månaders tid kört med enbart handbromsen pga att vänster fram inte fungerat (fastnade i, lät illa och blev varmt som tusan).
Problemet nu är att kolven e helt omöjlig att få tillbaka, eller ut. Efter mycket om o men med tokhamrande fick jag loss oket och tror jag provat nästan allt för att rubba kolven. Pressat med skruvstycke, rörtänger, hamrat som en galning (lossade slangen med för att släppa trycket, olja rann ut när man vände oket men kolven har inte rört sig). Stod på bromsen för att trycka ut den och inget händer. Så jag tror mitt alternativ är att byta bromsoket på samma gång som jag byter skivor/belägg.
Känner inte för att slänga ut massa pengar på bilen och har köpt delarna på Biltema. Problemet med oket är att jag hittar bara bromsok bak till -96, fram börjar på -98.e det samma eller har -96-97 andra (säkert tokdyra).
Bilen har ju stått ganska mycket, köpte den för 2 år sen på en bilfirma då den gått 11700 mil och dom var tvungen att byta bromsok bak när jag köpte den pga att dom var helt ihoprostade. Då var det deras på deras kostnad dock.
Som sagt, e det nåt speciellt med fram oken på -96 eftersom dom inte verkar finnas på Biltema?
av Kojje
Har för mig att bromsoken är mindre fram på en 96 än en -98 kollat vad oken kostar på mekonomen?
av tompa77
där låg dom på 1200+300 för stomavgift.
dubbla priset mot på biltema.
Priset e väl inte direkt nåt problem. E mest fundersam varför dom inte har till -96 på Biltema. och vad som skiljer dom åt imed att dom verkar ju ha till bak där. (menade alltså mellan årsmodellerna, jag vet att fram o bak ok skiljer sig :lol: )
av iRonNuke
Går det inte sätta på större OK på din bil då? Någon modifikation mer kanske behövs, inte vet jag. Låter ju som om det skulle vara bättre att ha ha större OK.
av tompa77
Som sagt.
Nybörjare, inte mekat så mycket.
Kan man slänga på dom större utan problem så skulle väl det gå att göra. Lär man modifiera så är det nog inget för mig.
Bromsar är ju en ganska vital del på en bil (säger han som kört utan ett par månader :-O) ) och inget man bör leka med om man inte vet vad man håller på med.
av mattiasg
större ok och större skivor kommer att kräva större fälgar. Tror inte att jag skulle kunna köra på mindre än 15" på min bil...
Stefans 968

Ja, det ska se bra ut. Fick en nyckelring av dotte[…]

Hej, Jag köpte nyligen en XC90 D5 2010, d&au[…]

Värdering PV 1965?

Svårt problem... Men en orörd original […]

Ja man behöver bli påmind och man gl&ou[…]