Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndersV40
Hej!
Har en fundering angående kylfläkten på min bil. Fläkten verkar snurra hela tiden även om motorn inte ens nått normal arbetstemperatur och AC:n är avstängd. Tempmätaren inne i bilen visar på normal temp när jag kör. Fläkten kan också gå igång när jag bara vrider på tändningen men inte startar motorn.

Var på Volvo och fick veta att det fanns en felkod på motortempgivaren som kunde förklara att fläkten gick så ofta. Det konstiga är att det inte har tänts någon lampa på instrumentbrädan. Bytte givaren och termostaten också när jag ändå höll på men verkar inte ha hjälpt.

Det har ju i och för sig varit varmt en tid nu men jag tycker att fläkten inte borde behöva gå när motorn inte är varm. Är det någon som vet något som kan vara till hjälp? Volvo vill ha 1500 för en felsökning så det vill jag gärna slippa.
Användarvisningsbild
av Jimmyjp
Tjenare.
Har tyvärr ingen lösning men blev upplyst av din tråd.
Köpte min V4o 2.0T 04 i augusti 08 och den håller på likadant.
Inget jag reflekterat över eftersom det alltid har varit så.
Inga felkoder här i alla fall.

Jimmy
Användarvisningsbild
av tompa76
Har en Volvo v40 2.0 Turbo 98 . Tycker temperaturen är hög men det är ju väldigt varmt ute 33 grader o motortemperaturen ca 87-92 grader beroende på drift.. Vad ska den ligga på igentligen ? Inga problem med fläktar eller något tror fläkten börjar över 100 någonting sånt inte tittat så noga... Men har haft andra bilar och inte alls så varma motortemp i drift vad jag kan minnas / Hilsen Tompa 8)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Runt 90 grader är där det ska ligga. Brukar vara så på de flesta bensinarna. Något lägre på disel tror jag.
"AndersV40": Hur många starter har du gjort sedan bytet? Om man inte nollar felkoderna så kan det dröja ett tag innan bilen "förstår" att felet är fixat som jag förstått det.
Användarvisningsbild
av vetten
Tempen på motorn kan faktiskt ibland gå ända upp till 98grader innan den går igång. Så är det både på min 480turbo och V40:in, men den ska aldrig gå hela tiden. Tror nog på något givarfel.
av AndersV40
Tack för alla svar.

Ok, då kanske det bara är att vänta och se. Försvinner felkoderna av sig själv? Hoppas det i så fall.

Det vore ju skönt om det var den givaren som felade. Om inte finns det andra givare som kan tänkas störa på det här viset? Kan inte komma på någon som har med kylningen att göra förutom ECC men den har ju en egen fläkt. I värsta fall är det ju styrenheten i sig.

/Anders

/Anders
Användarvisningsbild
av Tomas88
Men hoppas inte för mycket på det jag skrev nu bara :wink:
Tror det finns ganska många saker som sätter igång fläkten sådär men hoppas det löser sig.
Användarvisningsbild
av s40mannen
Tycker det verkar konstigt att fläkten går så ofta. Speciellt när du säger att du inte får upp någon felkod.
En felkod försvinner om ECUn känner att felet inte uppstår efter ett x antal starter.

Annars kan du alltid pröva med att koppla bort batteriet och vänta 20-30min därefter koppla på det igen och se om du har samma problem.

Värt att nämna är att den vanliga stora fläkten går nästan konstant på min med då det är så varmt ute. Om yttertemperaturen är över 20c så går den väldigt ofta. Har bilen dessutom stått ute i solen och jag ska åka iväg så kan den starta efter 5-10s.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja då det är varmt och man strår stilla eller kör långsamt så är den ofta igång, men den ska ju inte starta direkt om motorn är kall.

Annat var det när man hade 240. Då var det en stor fläkt som blåste så fort man startade även om det var -20 grader ute :D
av AndersV40
Lägger bara in en lägesrapport. Det verkar som om bilen har lärt sig att felet är borta för nu är fläkten tyst när motorn startas. AC-fläkten snurrar bara när den behövs.

/Anders
Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]

Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]