Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cmal
Jag har alltid fått lära mig att om motorn är kall, så ska man köra motorn 2-3 minuter innan man kollar
oljestickan för att korrekt se hur mycket motorolja det finns.

Men jag blev förvånad när jag läste i min Volvomanual att bilen ska stå avstängd i minst ett par minuter,
innan man läser av oljestickan... ??:-/

Vilket är det riktiga tillvägagångssättet då??
Användarvisningsbild
av s40mannen
När motorn är kall så har all olja runnit ner i botten av motorn och därav får du ett korrekt mätvärde mha. stickan då stickan mäter från botten och upp.

Har du kört motorn i ett par minuter då har all olja farit omkring och en hel del olja sitter då fortfarande kvar på vissa delar i övre delen av motorn vilket gör att om du mäter vid det tillfället med stickan så kommer du få ett värde. Om du sedan väntar lite och kollar igen så kommer du få ett högre värde.

Därför ska du kolla oljan när den är kall helst.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nja.
Jag har fått för mig så här.
Du ska kolla nivån när motorn är varm men att den varit avstängd ett tag så att all olja hunnit rinna ner.
När oljan är varm får den lite större volym så kollar du när den är kall får du för lågt värde. Men sen vet jag inte hur mycket det påverkar egentligen.
Användarvisningsbild
av eccy243
Det spelar egentligen inte så jättestor roll när man kollar. Varm motor är att föredra. Men iskall motor innan start funkar också.

Sämsta tillfället att kolla oljan är om man har startat motorn och bara kört den i nån minut, och stänger av den för att kolla oljan. Då är hela motorn full med i sammanhanget iskall olja, och man kommer att få ett för lågt värde på stickan.

Om motorn däremot har varit varm ett bra tag räcker det med att vänta nån minut innan man kollar oljan. Den lilla mängd som finns i resten av motorn påverkar nivån på stickan så lite.
Användarvisningsbild
av Fisch
Jag brukar kolla oljenivån efter att jag kört bilen minst några kilometer så att bilen kommer upp i åtminstonde arbetstemperatur. Låter bilen stå en stund, kanske 10 minuter och sen tittar jag till oljan.

Det är inte ovanligt att oljenivån är lägre när bilen varit igång ett tag, precis som några säger. Dessutom expanderar oljan något på grund av värmen, som Tomas88 sa. Det finns några parametrar som kan påverka din avläsning beroende på förutsättningar och tillvägagångsätt.
av cmal
Just det, det var nog därför jag mindes att man skulle kolla med i sammanhanget varm olja.

Nästa fråga är då, spelar det någon roll vilken mängd olja man har i motorn? Alltså, vilken nivå är
optimal mellan min och max nivån?
av fraazze
Det är en fördel om du har bilen på plan mark för att få en ännu mer rättvisare avläsning. :-)-) Och jag kollar alltid oljan innan en kallstart. :-)-)
Användarvisningsbild
av eccy243
Som en parentes i sammanhanget gjrode jag ett litet försök igår. Hade varit ute och kört farsans V40 2,0 -00 som har gått drygt 19 000 mil. När jag kom hem tog jag tid från det att jag stängde av motorn. Den var nu duktigt varmkörd. Kollade oljan när precis en minut hade gått. Satte tillbaka stickan och gick in och åt middag. Kollade oljan en timme senare utan att ha startat den, medans motorn fortfarande var halvljummen. Och sen imorse när motorn var kall kollade jag också oljan, utan att starta motorn.

Jag fick samma resultat vid alla tre tillfällen. :-)-) Kontentan blir alltså: Det räcker med en minut med varmkörd motor. :wink:
Användarvisningsbild
av Tomas88
eccy243 skrev:Mer olja är ju att föredra. Så nära max-strecket som möjligt. Men man behöver ju inte fylla på förräns den ligger på nedre strecket.
Är det så? Mittemellan har jag hört skulle vara det optimala. Men det har säkerligen ingen stor betydelse.

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]

Bytte tempgivare igen och även termostat och […]

Det är Service, riktigt bra hanterat av verks[…]

Takräcke till S80 2010

Jag söker takräcke till en Volvo 2010, g[…]