Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av unox
Plötsligt en morgon startar inte bilen :???:

Bränslepumpen är helt tyst, den får spänning någon sekund när man vrider på tändningen sedan sjunker spänningen snabbt ner till noll. Trodde det var det gamla vanliga bränslepumpsproblemet så jag köpte en ny pump på nätet men icke. Den startar ej. Pumpen surrar inte ens igång den korta stund som det ligger spänning på den.

Mätte spridarna och där får jag några volt när jag kör på startmotorn. Kollade tändstiften oxå det gnistrar fint. Har provat diverse nycklar för att utesluta imobilizer osv utan framgång. Har kollat säkringarna oxå både i motorrummet och i kupén.

Nån som har någon aning om vad det kan vara för fel?
av Kojje
Låter trots allt som soppapumpen den skall höras tydligt om du sitter i förarstolen med dörren öppen och vrider på tändningen du kanske fått en defekt har du provat att koppla ström direkt på pumpen för att se om den går??? testat att starta på startgas så du vet att bilen får tändning?
av unox
Kojje skrev:Låter trots allt som soppapumpen den skall höras tydligt om du sitter i förarstolen med dörren öppen och vrider på tändningen du kanske fått en defekt har du provat att koppla ström direkt på pumpen för att se om den går??? testat att starta på startgas så du vet att bilen får tändning?
1. Den gamla pumpen går fint när jag kör den direkt på batteriet men den går inte när den är monterad i tanken.

2. Har tagit lös stiften och dem ger gnista

Tycker det verkar som att något stänger pumpen direkt när man slår på tändningen. Spänningen över pumpen går upp till 12 volt precis när man vrider om nyckeln men sedan sjunker den direkt till noll.
av unox
fraazze skrev:Det kan vara bränslepumpsreläet!
blir det så att pumpen får spänning en kort stund just när man vrider på strömmen då? känns mer som att det inte borde få spänning alls om det skulle vara reläet som är paj, men vad vet jag jag är inte mekaniker.

Inne i själva pumpenheten bredvid pumpen fanns någon typ av trycklklocka med en sladd till. Har för mig att den var kopplad på returen. Någon som vet vad det är för något? och om det kan störa funktionen på pumpen? Den satt alltså i tanken bredvid pumpen i själva plasthållaren för hela kittet. ska ta en bild på eländet ikväll tänkte jag.
av unox
Snackade med en kille som jobbar med att repa styrboxar/ leta besvärliga elfel på fordon. Han sa att kabeln till pumpen kan vara skadad, klämd eller bränd. Då kan det bli så att spänningen kommer fram dvs 12 volt men kabeln kan inte leverera någon ström så den orkar inte driva pumpen.

Testade att dra fram en ny kabel från pumprelät och pumpen gick igång direkt. :D

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]