Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo51
Kan jag koppla bort slangen från kolkanistern till insuget för att kolla om det är orsaken till ryckningar vid varmt väder? Var släpper jag ut ångorna i.s.f. ?
av *pettson*
Visst kan du göra så att du leder bort slangen från kanistern. Led ned den under bilen och släpp ut ångorna fritt i vinden. MEN var noga med att plugga insuget under tiden. Gör bara detta tillfälligt. OM det nu visar sej vara problemet så är EVAP ventilen ditt problem som du söker. Den ventilen sköter just om att återföra tankångorna ifrån kolkanistern in till insuget.
Användarvisningsbild
av volvo51
Tack för svaret. Jag har kollat ventilen och den öppnar om jag kopplar på ström kan den vara felaktig ändå? Varför rycker den bara varma dagar?(samtidigt som det blir övertryck i tanken). Nu kan jag inte prova eftersom det är rena höstvädret ute.
av mattiasg
Min slang till kolkanistern torkade sönder och sprack varpå jag fick ett litet (knappt märkbart) pysljud. motorn gick dock hur fint som helst, så ryckningarna kanske har med någonting annat att göra?
av *pettson*
ett övertryck i tanken kan givetvis ge fel bränsletryck? Men det ska inte finnas nåt speciellt övertryck så det låter inte som att tankluftningen gör sitt jobb ändå?
Användarvisningsbild
av volvo51
*pettson* skrev:ett övertryck i tanken kan givetvis ge fel bränsletryck? Men det ska inte finnas nåt speciellt övertryck så det låter inte som att tankluftningen gör sitt jobb ändå?
Enl. instruktionsboken ska man öppna tanklocket försiktigt vid varmt väder p.g.a. övertryck. Bränsletrycket i en GDImotor är ca. 50 bar,kan det lilla från tanken göra någon skillnad?
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]